Yhteydenpito Mitä: yhteydenpito opiskelijaryhmän kesken Whats Up sovelluksen avulla. Miksi: opiskelijalähtöinen, mahdollistaa myös kuva ja ääniviestit Miten: ryhmän perustaminen ja sovellus kaikille ryhmän jäsenille
Kiitos Jarmo, että kirjasit viime kerralla näitä meidän yhteisiä opetusmenetelmiä. Tämän pedakorin viisi menetelmää ovat lähtöisin ryhmämme (Kuningatar ja kuhnurit) työssä käyttämistä metodeista. Lukiessani niitä tänään uudestaan ymmärrän, että ehkä olisi pitänyt vielä avata metodeja hieman enemmän ryhmässä, että ne olisivat heti kaikkien käytettävissä.
Orientaatiotunnnin keskeiset sisällöt toiminnallisesti Mitä: orientoituminen keskeisiin käsitteisiin Miksi: herätetään kiinnostusta aiheeseen Miten: liikutaan tilassa musiikin tahdissa; kun musiikki loppuu, keskustellaan edessä olevan henkilön kanssa taulussa olevasta käsitteestä / asiasta; tämä toistetaan käsiteltävien aiheiden määrän mukaan
Ammatillisen kasvun polku Mitä: sisäisen motivaation löytäminen Miksi: opiskelija suunnittelee omaa ammatillista unelmaansa opiskelun eri vaiheissa Miten: opiskelijat tuottavat visuaalisesti mind map tyyppisen unelmakartan / aarrekartan
Miksi: Nopeuttaa aiheeseen orientoutumista, pitää mielenkiinnon, saa aikaan hyvää keskustelua, saa hiljaisetkin puhumaan
Miten: Tuon useampia juttuja lehdistä. Opiskelijat istuvat ryhmissä ja lukevat artikkelit. Sekoitetaan artikkelit ja ryhmät, niin että jokainen on käynyt kaikissa pöydissä/tutustunut kaikkiin juttuihin.
Miksi: Opettaa erityisesti kuuntelemista, ja selkiyttää käsitteitä ja niiden merkitystä. Rohkaisee opiskelijoita keskustelemaan kun aloitus on pareittain, eikä suuressa ryhmässä.
Miten: 30 sekuntia aikaa vuorotellen kertoa annetuista käsitteistä. Toinen puhuu ja toinen kuuntelee. Kuuntelija ei saa keskeyttää puhujaa. Molemmat kertovat samasta sanasta/käsitteestä vuorotellen. Aloitusvuoro vaihtuu jokaisen sanan kohdalla.
Miksi: Motivoi opiskelijoita selvittämään ja ymmärtämään toimintaympäristön muutoksien vaikutusta eri toimialoille. Opettaa lähdekritiikkiä.
Miten: Opiskelijat sijoittavat 10 000 euroa kuvitteellista rahaa Kauppalehden sivuilla osakkeisiin. Osakkeiden kursseja seurataan parin kuukauden ajan. Opiskelijat miettivät mitkä ulkoiset tekijät osakekursseihin ovat vaikuttaneet. Ryhmät jakavat One Driveen ”syypankkia” mitkä toimintaympäristön tekijät ovat vaikuttaneet ja miten vaikutukset näkyvät osakesalkussa. Pankkiin voi koota omia kirjoituksia, linkkejä eri lehtien sivuille, videoklippeihin jne…
Miksi: Tapahtuu syvempää oppimista, kun asian joutuu sisäistämään voidakseen opettaa toista. Opiskelijat kuuntelevat toisiaan ja oppivat tehokkaammin kuin kuuntelemalla pelkästään opettajaa.
Miten: Tunnilla on paikalla puolet opiskelijoista. Opettaja opettaa heille jonkin asian. Seuraavalla tunnilla paikalla olleet opiskelijat opettavat pareittain asian poissaolleille. Opettaja seuraa opetusta ja mahdollisista epätarkkuuksista keskustellaan yhteisesti.
Miksi: Opettaa opiskelijoille arjenhallintataitoja. Kannustaa tekemään ja jakamaan omia kokemuksia. Helpottaa yhteydenpitoa opiskelijoiden kanssa.
Miten: Käytetään yhteydenotto- ja tehtävienpalautusvälineenä. Opiskelijat lähettävät esimerkiksi kuvia työssäoppimiseen liittyen ja kommentoivat toistensa kuvia. Poissaoloista ilmoitetaan myös Whats Appin kautta.
Miksi: vie teorian lähemmäksi käytäntöä -> helpompi oppia, omaksua, havaita & on kivempaa Miten: Mennään kauppakeskukseen. Opiskelijat jaetaan pienempiin ryhmiin. Ryhmä saa selvitettävän tehtävän (esim. visuaalisessa markkinoinnissa katso tiettyjä asioita näyteikkunoista & ota kuva). Kun tehtävä on tehty, ryhmä tulee keskustelemaan opettajan luo tehtävästä & näyttämään kuvan/piirustuksen yms. ja saavat toisen tehtävän.
Tässä on linkki Kupiaksen kirjoissa esitettyihin menetelmiin (Hyvä kouluttaja ja Kouluttajana kehittyminen). "Lyhyitä kuvauksia erilaisista koulutus- ja ohjausmenetelmistä. Jokaisen menetelmän alussa tuomme esille minkälaisia tavoitteita sen käyttö tukee"
En tiedä sopiiko tämä kirja tämän kategorian alle, mutta ajattelin laittaa tänne tiivistelmän Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren teoksesta ”Löydy – Brändää itsesi verkossa”. Teos pyrkii kertomaan sen, mitä jokaisen tietotyötä (myös opettajien ja opiskelijoiden) tekevän tulisi tietää työ- ja vapaa-ajan verkkoelämän yhteensovittamisesta. Kirjan oppien mukaan jokaisen verkossa toimivan etu olisi näkyä siellä positiivisella tavalla, joka heijastaisi omaa osaamista ja taitoja hyvällä tavalla. Tämä helpottaisi verkossa osallistumista ja osallistumaan kutsumista, kuten erilaisiin verkkoseminaareihin, -kursseihin ja muuhun opetusmaailmassa käytettäviin menetelmiin. Opiskelijan kannalta verkostoitumisen merkitys on erityisen suuri kun kilpaillaan esimerkiksi työpaikoista. Aallon ja Uusisaaren teos on mainio opas vaikuttavan verkkoläsnäolon rakentamiseen ja huoltamiseen.
Yhteydenpito
VastaaPoistaMitä: yhteydenpito opiskelijaryhmän kesken Whats Up sovelluksen avulla.
Miksi: opiskelijalähtöinen, mahdollistaa myös kuva ja ääniviestit
Miten: ryhmän perustaminen ja sovellus kaikille ryhmän jäsenille
Kiitos Jarmo, että kirjasit viime kerralla näitä meidän yhteisiä opetusmenetelmiä. Tämän pedakorin viisi menetelmää ovat lähtöisin ryhmämme (Kuningatar ja kuhnurit) työssä käyttämistä metodeista. Lukiessani niitä tänään uudestaan ymmärrän, että ehkä olisi pitänyt vielä avata metodeja hieman enemmän ryhmässä, että ne olisivat heti kaikkien käytettävissä.
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaHavainnoillistamistyökalu
VastaaPoistaMitä: kuvien / kuvioiden käyttäminen asian opettamisessa / esittämisessä
Miksi: asian ymmärtäminen, mielenkiintoisuus, kokonaisuuden hahmoittaminen
Miten: pyri käyttämään kuvia, kuvioita - vältä pelkkää tekstiä
Kulttuurikävely
VastaaPoistaMitä: kulttuurikävelyreitti
Miksi: elämyksellisyys, tutustua omaan kulttuuriperintöönsä
Miten: opiskelijat tuottavat kulttuurikohteiden esittelyt reitin varrelta käyttäen virtuaalikarttaa / QR-koodia / ThingLink sovellusta
Orientaatiotunnnin keskeiset sisällöt toiminnallisesti
VastaaPoistaMitä: orientoituminen keskeisiin käsitteisiin
Miksi: herätetään kiinnostusta aiheeseen
Miten: liikutaan tilassa musiikin tahdissa; kun musiikki loppuu, keskustellaan edessä olevan henkilön kanssa taulussa olevasta käsitteestä / asiasta; tämä toistetaan käsiteltävien aiheiden määrän mukaan
Ammatillisen kasvun polku
VastaaPoistaMitä: sisäisen motivaation löytäminen
Miksi: opiskelija suunnittelee omaa ammatillista unelmaansa opiskelun eri vaiheissa
Miten: opiskelijat tuottavat visuaalisesti mind map tyyppisen unelmakartan / aarrekartan
Selitä, piirrä, kuvaa, näytä, Explain Everything!
VastaaPoistaMiksi: flipped classroom, kertaus, kertaus, kuva, ääni...
Miten: Kuva pohjalle, piirrä ja selosta päälle, tai piirräkuva ja selosta, kirjoita...
Artikkeleihin tutustuminen – opetetaan toisille ”learning cafe”
VastaaPoistaMiksi:
Nopeuttaa aiheeseen orientoutumista, pitää mielenkiinnon, saa aikaan hyvää keskustelua, saa hiljaisetkin puhumaan
Miten:
Tuon useampia juttuja lehdistä. Opiskelijat istuvat ryhmissä ja lukevat artikkelit. Sekoitetaan artikkelit ja ryhmät, niin että jokainen on käynyt kaikissa pöydissä/tutustunut kaikkiin juttuihin.
Läsnäoleva kuuntelu – pariharjoitus - käsitteiden selventäminen
VastaaPoistaMiksi:
Opettaa erityisesti kuuntelemista, ja selkiyttää käsitteitä ja niiden merkitystä. Rohkaisee opiskelijoita keskustelemaan kun aloitus on pareittain, eikä suuressa ryhmässä.
Miten:
30 sekuntia aikaa vuorotellen kertoa annetuista käsitteistä. Toinen puhuu ja toinen kuuntelee. Kuuntelija ei saa keskeyttää puhujaa. Molemmat kertovat samasta sanasta/käsitteestä vuorotellen. Aloitusvuoro vaihtuu jokaisen sanan kohdalla.
Kilpailu osakesijoittamisella – jaettu tieto
VastaaPoistaMiksi:
Motivoi opiskelijoita selvittämään ja ymmärtämään toimintaympäristön muutoksien vaikutusta eri toimialoille. Opettaa lähdekritiikkiä.
Miten:
Opiskelijat sijoittavat 10 000 euroa kuvitteellista rahaa Kauppalehden sivuilla osakkeisiin. Osakkeiden kursseja seurataan parin kuukauden ajan. Opiskelijat miettivät mitkä ulkoiset tekijät osakekursseihin ovat vaikuttaneet. Ryhmät jakavat One Driveen ”syypankkia” mitkä toimintaympäristön tekijät ovat vaikuttaneet ja miten vaikutukset näkyvät osakesalkussa. Pankkiin voi koota omia kirjoituksia, linkkejä eri lehtien sivuille, videoklippeihin jne…
Opiskelijat opettevat pareittain toinen toisiaan
VastaaPoistaMiksi:
Tapahtuu syvempää oppimista, kun asian joutuu sisäistämään voidakseen opettaa toista. Opiskelijat kuuntelevat toisiaan ja oppivat tehokkaammin kuin kuuntelemalla pelkästään opettajaa.
Miten:
Tunnilla on paikalla puolet opiskelijoista. Opettaja opettaa heille jonkin asian. Seuraavalla tunnilla paikalla olleet opiskelijat opettavat pareittain asian poissaolleille. Opettaja seuraa opetusta ja mahdollisista epätarkkuuksista keskustellaan yhteisesti.
Whats Appin käyttö valmennuksessa
VastaaPoistaMiksi:
Opettaa opiskelijoille arjenhallintataitoja. Kannustaa tekemään ja jakamaan omia kokemuksia. Helpottaa yhteydenpitoa opiskelijoiden kanssa.
Miten:
Käytetään yhteydenotto- ja tehtävienpalautusvälineenä. Opiskelijat lähettävät esimerkiksi kuvia työssäoppimiseen liittyen ja kommentoivat toistensa kuvia. Poissaoloista ilmoitetaan myös Whats Appin kautta.
Rasteja kauppakeskuksessa
VastaaPoistaMiksi: vie teorian lähemmäksi käytäntöä -> helpompi oppia, omaksua, havaita & on kivempaa
Miten: Mennään kauppakeskukseen. Opiskelijat jaetaan pienempiin ryhmiin. Ryhmä saa selvitettävän tehtävän (esim. visuaalisessa markkinoinnissa katso tiettyjä asioita näyteikkunoista & ota kuva). Kun tehtävä on tehty, ryhmä tulee keskustelemaan opettajan luo tehtävästä & näyttämään kuvan/piirustuksen yms. ja saavat toisen tehtävän.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTablettiharjoitus 2.0
VastaaPoistahttp://www.youtube.com/watch?v=ZfyEXB1nZiU
Tässä on linkki Kupiaksen kirjoissa esitettyihin menetelmiin (Hyvä kouluttaja ja Kouluttajana kehittyminen). "Lyhyitä kuvauksia erilaisista koulutus- ja ohjausmenetelmistä. Jokaisen menetelmän alussa tuomme esille minkälaisia tavoitteita sen käyttö tukee"
VastaaPoistahttp://www.tevere.fi/menetelmia
En tiedä sopiiko tämä kirja tämän kategorian alle, mutta ajattelin laittaa tänne tiivistelmän Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren teoksesta ”Löydy – Brändää itsesi verkossa”. Teos pyrkii kertomaan sen, mitä jokaisen tietotyötä (myös opettajien ja opiskelijoiden) tekevän tulisi tietää työ- ja vapaa-ajan verkkoelämän yhteensovittamisesta. Kirjan oppien mukaan jokaisen verkossa toimivan etu olisi näkyä siellä positiivisella tavalla, joka heijastaisi omaa osaamista ja taitoja hyvällä tavalla. Tämä helpottaisi verkossa osallistumista ja osallistumaan kutsumista, kuten erilaisiin verkkoseminaareihin, -kursseihin ja muuhun opetusmaailmassa käytettäviin menetelmiin. Opiskelijan kannalta verkostoitumisen merkitys on erityisen suuri kun kilpaillaan esimerkiksi työpaikoista. Aallon ja Uusisaaren teos on mainio opas vaikuttavan verkkoläsnäolon rakentamiseen ja huoltamiseen.
VastaaPoista