torstai 19. maaliskuuta 2015

Pedakori

Erilaisia opetusmenetelmiä

19 kommenttia:

  1. Yhteydenpito
    Mitä: yhteydenpito opiskelijaryhmän kesken Whats Up sovelluksen avulla.
    Miksi: opiskelijalähtöinen, mahdollistaa myös kuva ja ääniviestit
    Miten: ryhmän perustaminen ja sovellus kaikille ryhmän jäsenille

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jarmo, että kirjasit viime kerralla näitä meidän yhteisiä opetusmenetelmiä. Tämän pedakorin viisi menetelmää ovat lähtöisin ryhmämme (Kuningatar ja kuhnurit) työssä käyttämistä metodeista. Lukiessani niitä tänään uudestaan ymmärrän, että ehkä olisi pitänyt vielä avata metodeja hieman enemmän ryhmässä, että ne olisivat heti kaikkien käytettävissä.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  2. Havainnoillistamistyökalu
    Mitä: kuvien / kuvioiden käyttäminen asian opettamisessa / esittämisessä
    Miksi: asian ymmärtäminen, mielenkiintoisuus, kokonaisuuden hahmoittaminen
    Miten: pyri käyttämään kuvia, kuvioita - vältä pelkkää tekstiä

    VastaaPoista
  3. Kulttuurikävely
    Mitä: kulttuurikävelyreitti
    Miksi: elämyksellisyys, tutustua omaan kulttuuriperintöönsä
    Miten: opiskelijat tuottavat kulttuurikohteiden esittelyt reitin varrelta käyttäen virtuaalikarttaa / QR-koodia / ThingLink sovellusta

    VastaaPoista
  4. Orientaatiotunnnin keskeiset sisällöt toiminnallisesti
    Mitä: orientoituminen keskeisiin käsitteisiin
    Miksi: herätetään kiinnostusta aiheeseen
    Miten: liikutaan tilassa musiikin tahdissa; kun musiikki loppuu, keskustellaan edessä olevan henkilön kanssa taulussa olevasta käsitteestä / asiasta; tämä toistetaan käsiteltävien aiheiden määrän mukaan

    VastaaPoista
  5. Ammatillisen kasvun polku
    Mitä: sisäisen motivaation löytäminen
    Miksi: opiskelija suunnittelee omaa ammatillista unelmaansa opiskelun eri vaiheissa
    Miten: opiskelijat tuottavat visuaalisesti mind map tyyppisen unelmakartan / aarrekartan

    VastaaPoista
  6. Selitä, piirrä, kuvaa, näytä, Explain Everything!
    Miksi: flipped classroom, kertaus, kertaus, kuva, ääni...
    Miten: Kuva pohjalle, piirrä ja selosta päälle, tai piirräkuva ja selosta, kirjoita...

    VastaaPoista
  7. Artikkeleihin tutustuminen – opetetaan toisille ”learning cafe”

    Miksi:
    Nopeuttaa aiheeseen orientoutumista, pitää mielenkiinnon, saa aikaan hyvää keskustelua, saa hiljaisetkin puhumaan

    Miten:
    Tuon useampia juttuja lehdistä. Opiskelijat istuvat ryhmissä ja lukevat artikkelit. Sekoitetaan artikkelit ja ryhmät, niin että jokainen on käynyt kaikissa pöydissä/tutustunut kaikkiin juttuihin.

    VastaaPoista
  8. Läsnäoleva kuuntelu – pariharjoitus - käsitteiden selventäminen

    Miksi:
    Opettaa erityisesti kuuntelemista, ja selkiyttää käsitteitä ja niiden merkitystä. Rohkaisee opiskelijoita keskustelemaan kun aloitus on pareittain, eikä suuressa ryhmässä.

    Miten:
    30 sekuntia aikaa vuorotellen kertoa annetuista käsitteistä. Toinen puhuu ja toinen kuuntelee. Kuuntelija ei saa keskeyttää puhujaa. Molemmat kertovat samasta sanasta/käsitteestä vuorotellen. Aloitusvuoro vaihtuu jokaisen sanan kohdalla.

    VastaaPoista
  9. Kilpailu osakesijoittamisella – jaettu tieto

    Miksi:
    Motivoi opiskelijoita selvittämään ja ymmärtämään toimintaympäristön muutoksien vaikutusta eri toimialoille. Opettaa lähdekritiikkiä.

    Miten:
    Opiskelijat sijoittavat 10 000 euroa kuvitteellista rahaa Kauppalehden sivuilla osakkeisiin. Osakkeiden kursseja seurataan parin kuukauden ajan. Opiskelijat miettivät mitkä ulkoiset tekijät osakekursseihin ovat vaikuttaneet. Ryhmät jakavat One Driveen ”syypankkia” mitkä toimintaympäristön tekijät ovat vaikuttaneet ja miten vaikutukset näkyvät osakesalkussa. Pankkiin voi koota omia kirjoituksia, linkkejä eri lehtien sivuille, videoklippeihin jne…

    VastaaPoista
  10. Opiskelijat opettevat pareittain toinen toisiaan

    Miksi:
    Tapahtuu syvempää oppimista, kun asian joutuu sisäistämään voidakseen opettaa toista. Opiskelijat kuuntelevat toisiaan ja oppivat tehokkaammin kuin kuuntelemalla pelkästään opettajaa.

    Miten:
    Tunnilla on paikalla puolet opiskelijoista. Opettaja opettaa heille jonkin asian. Seuraavalla tunnilla paikalla olleet opiskelijat opettavat pareittain asian poissaolleille. Opettaja seuraa opetusta ja mahdollisista epätarkkuuksista keskustellaan yhteisesti.

    VastaaPoista
  11. Whats Appin käyttö valmennuksessa

    Miksi:
    Opettaa opiskelijoille arjenhallintataitoja. Kannustaa tekemään ja jakamaan omia kokemuksia. Helpottaa yhteydenpitoa opiskelijoiden kanssa.

    Miten:
    Käytetään yhteydenotto- ja tehtävienpalautusvälineenä. Opiskelijat lähettävät esimerkiksi kuvia työssäoppimiseen liittyen ja kommentoivat toistensa kuvia. Poissaoloista ilmoitetaan myös Whats Appin kautta.

    VastaaPoista
  12. Rasteja kauppakeskuksessa

    Miksi: vie teorian lähemmäksi käytäntöä -> helpompi oppia, omaksua, havaita & on kivempaa
    Miten: Mennään kauppakeskukseen. Opiskelijat jaetaan pienempiin ryhmiin. Ryhmä saa selvitettävän tehtävän (esim. visuaalisessa markkinoinnissa katso tiettyjä asioita näyteikkunoista & ota kuva). Kun tehtävä on tehty, ryhmä tulee keskustelemaan opettajan luo tehtävästä & näyttämään kuvan/piirustuksen yms. ja saavat toisen tehtävän.

    VastaaPoista
  13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  15. Tablettiharjoitus 2.0
    http://www.youtube.com/watch?v=ZfyEXB1nZiU

    VastaaPoista
  16. Tässä on linkki Kupiaksen kirjoissa esitettyihin menetelmiin (Hyvä kouluttaja ja Kouluttajana kehittyminen). "Lyhyitä kuvauksia erilaisista koulutus- ja ohjausmenetelmistä. Jokaisen menetelmän alussa tuomme esille minkälaisia tavoitteita sen käyttö tukee"

    http://www.tevere.fi/menetelmia

    VastaaPoista
  17. En tiedä sopiiko tämä kirja tämän kategorian alle, mutta ajattelin laittaa tänne tiivistelmän Tuija Aallon ja Marylka Yoe Uusisaaren teoksesta ”Löydy – Brändää itsesi verkossa”. Teos pyrkii kertomaan sen, mitä jokaisen tietotyötä (myös opettajien ja opiskelijoiden) tekevän tulisi tietää työ- ja vapaa-ajan verkkoelämän yhteensovittamisesta. Kirjan oppien mukaan jokaisen verkossa toimivan etu olisi näkyä siellä positiivisella tavalla, joka heijastaisi omaa osaamista ja taitoja hyvällä tavalla. Tämä helpottaisi verkossa osallistumista ja osallistumaan kutsumista, kuten erilaisiin verkkoseminaareihin, -kursseihin ja muuhun opetusmaailmassa käytettäviin menetelmiin. Opiskelijan kannalta verkostoitumisen merkitys on erityisen suuri kun kilpaillaan esimerkiksi työpaikoista. Aallon ja Uusisaaren teos on mainio opas vaikuttavan verkkoläsnäolon rakentamiseen ja huoltamiseen.

    VastaaPoista