V valmennusosio

9 kommenttia:

  1. Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja – Toivainen, Heikki – 3p
    Teos tarjoaa työkaluja Y-sukupolven johtamiseen. Innostuskirja
    käy maan, veden, tulen, tuulen ja tyhjyyden elementtien kautta läpi kaverijohtajuuden portaat.

    Kirjassa selvitettiin seikkaperäisesti mitä kaverijohtaminen on, mitä se on käytännössä, ja milloin sitä käytetään tai kannattaa käyttää. Kaverijohtamista käsiteltiin erityisesti osuuskuntien näkökulmasta. (Sen takia annoin tälle 3 pistettä, aihe on itselleni läheinen ja tärkeä ja lukeminen oli hyödyllistä.)
    Useat käytännön esimerkit ja esimerkit erilaisten työkalujen käytöstä tekivät lukemisesta mielenkiintoista.

    Kaverijohtaminen Y-sukupolven osuuskunnassa – Törmänen Anna-Mari, Pesonen Joonas. Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu. -1p

    Opinnäytetyö on tehty tilauksena Tiimiakatemialle osana Kaverijohtaminen osuuskunnissa-hanketta. Hankkeessa tutkittiin kahden vuoden ajan osuuskuntien johtamista ja dialogia. Tuloksena syntyi päivitetty Hit Mrs (=Haasta prosessi, Inspiroi jaettu visio, Tee toiminta mahdolliseksi, Mallinna tie, Rohkaise sydäntä) filosofia kaverijohtamisen malliksi.
    Työssä selvitetään seikkaperäisesti Y-sukupolven ominaisuuksia ja vaatimuksia työelämässä. Näistä ominaisuuksista juuri syntyy tarve luoda kaverijohtamiselle malli. Tutkimuksessa selvitettiin dialogin merkitystä osuuskunnan toiminnassa, ja havaittiin että se on avainasemassa jotta jokainen jäsen saa äänensä kuuluviin. Hyvä dialogi vaatii tutkimuksen tekijöiden mukaan runsaasti harjoittelua.

    VastaaPoista
  2. Innovointi & luovuus -teema:
    TED.COM: Kickstart your creativity -playlist (5 talks) 1 piste http://www.ted.com/playlists/170/kickstart_your_creativity

    Olen pitkään halunnut tutustua TED.com-sivustoon ja sivuston puheenvuoroihin. Innovointi-teema tarjosi siihen hyvän syyn.
    “TED is a nonprofit devoted to spreading ideas, usually in the form of short, powerful talks (18 minutes or less). There are TED and TEDx events around the world, all year long. TED covers almost all topics — from science to business to global issues. On TED.com anyone can watch presentation of the world's most inspired thinkers.. Independently run TEDx events also help share ideas in communities around the world. On the website there is also section of TED-Ed, which is growing library of lessons - carefully curated educational videos.”

    Sivustolla on valmiita listauksia (playlist) ja valitsin valmiin viidestä puheenvuorosta koostuvan soittolistan aihepiiristä “creativity”. Tämän listan aiheena oli luovuuden edistäminen.


    1) Epäonnistumisen pelko estää ryhtymästä luovaan toimintaan. Tuleeko luovuus ihmisen sisältä tai ulkopuolelta? Ei tarvitse odottaa kaiken luovuuden tulevan itsestään, se kahlitsee ja luo liikaa paineita. Uskalla lähteä toteuttamaan epärationaalisia ratkaisuja ja seuraa tunteita, jotka kannattelevat eteenpäin. (Elizabeth Gilbert, Your elusive creative genius)

    2) Emme saa tehdä jakoa luoviin ja ei-luoviin ihmisiin, tärkeää on luovuuden itsetunnon (creative confidence) kehittäminen. Tarvitaan kannustavaa ilmapiiriä ja “step by step” -opettelua sekä pienten onnistumisten kautta itseluottamuksen kasvattamista. (David Kelley, How to build your creative confidence)

    3) Kukaan ei luo tyhjästä: copy - transform - combine. Emme elä tyhjiössä, muusikot, teknologiagurut ym. lainaavat toisiltaan ja hieman muokkaavat omannäköiseksi. Henry Ford sanoi: en ole keksinyt mitään uutta, kokosin vain muiden ideat yhteen. Everything is remix. (Kirby Ferguson, Embrace the remix)

    4) Meillä on paljon selityksiä, miksi emme tee mitään luovaa: koulu/työ-kiireet tai esteet ajattelussamme: taide on vain lahjakkaille, ammattitaitoisille. Meissä kaikissa asuu kuitenkin pieni taiteilija, joka tulee esiin myös lapsuuden jälkeen - joskus innostumme legoleikeistä omien lasten kanssa, laulamisesta, tanssimisesta arjessakin. Ei tarvitse olla rationaalista selitystä tai vastausta kysymykseen “Miksi ryhtyisin siihen?” Tee taidetta ja harrasta luovaa toimintaa hauskuuden vuoksi. Se auttaa itseilmaisussa ja tuottaa yksinkertaisesti hyvää oloa. Anna mennä ja tuota tekstiä/maalauksia/lauluja liikaa miettimättä - anna ajatusten virrata. Voit olla saamaan aikaan taksikuski ja näytellä iltaisin- toteuta itseäsi salaa tai julkisesti. Just do it” (Young-ha Kim, Be an artist, right now!)

    5) Käsien neurologinen sairaus oli esteenä taiteen tekemiselle, kunnes Phil sai omalta lääkäriltään neuvon hyödyntää omaa rajoittuneisuuttaan taiteen luomisessa. Hänen viestinsä kaikille on seuraava: hyväksymällä omat rajoituksesi voit edistää luovuuttasi. Etsi mahdollisuudet oman laatikon sisältä. (Phil Hansen Embrace the shake)

    VastaaPoista
  3. Innovointi & luovuus-teema:
    TED.COM
    Talks from inspiring teachers, Playlist from topic “Education” (8 talks), 2 p.
    https://www.ted.com/playlists/182/talks_from_inspiring_teachers

    Valitsin yhden soittolistan kootuista puheenvuoroista ted.com-sivustolta aiheesta “Education”, joka sisälsi 8 opettajan puheenvuoroa. Opettajat olivat pääosin USA:sta ja käsittelevät opettajan roolia innostajana ja tiedon lähteelle johdattajana.

    1.Oppilaiden arvostus, vuorovaikutus ja opettajan aito yhteys oppilaaseen edistävät oppimista (Rita F. Pierson, Every kid needs a champion)

    2.Innostamisen taito on opettajan tärkeä työkalu ja sitä voi lähteä oppimaan valovoimaisilta puhujilta (Christopher Emdin, Teach teachers how to create magic )

    3.Luonnontieteissä oppikirjat ovat liian vaativia ja vakavia teini-ikäisille. Puhuja puhuu nuorisolähtöisen havainnollistamisen, visualisoinnin ja erityisesti tarinankerronnan voiman puolesta, vaikka kaikki yksityiskohdat eivät tulisikaan esille kuten perinteisessä tekstikirjassa. (Tyler DeWitt, Hey science teachers -- make it fun)

    4.Matematiikan oppikirjat ovat liian kaukana oikeasta elämästä ja ovat täynnä tylsiä tehtävänantoja. Tarvitaan aitoja esimerkkejä, jotka synnyttävät kysymyksiä ja dialogia. Onneksi nykyään on helppoa itse tuottaa oppimateriaalia digitaalisten työkalujen avulla. ( Dan Meyer, Math class needs a makeover )

    5.Opettajan tärkein tehtävä on saada oppijat kysymään “Miksi?”-kysymyksiä. Kysymys on oppimisen siemen. Kolme asiaa, joita olisi hyvä edistää opettajana: 1.Uteliaisuus 2. Virheiden hyväksyminen 3.Tekemisen reflektointi (Ramsey Musallam, 3 rules to spark learning)

    6.“Etelä-Bronx on aavikkoa ja vihannekset sekä vihreä ympäristö ylellisyyttä”. Stephen lähti luomaan oppilaiden kanssa “vihreitä syötäviä seiniä, kattoja ja vihreitä graffiteja”. Nuoret ovat myös alkaneet tekemään liiketoimintaa tällä osaamisella. (Stephen Ritz, A teacher growing green in the South Bronx)

    7.Puhujan viesti kaikille: olkaa ensimmäisiä, uskaltakaa aloittaa muutos ensin omasta yhteisöstä, kadulta, kylästä, kaupungista. Tämä on tarina naisesta, joka uskalsi olla ensimmäinen ja nyt vaikuttaa kymmenien tyttöjen tulevaisuuteen Keniassa. (Kakenya Ntaiya, A girl who demanded school)

    8.Mihin tarvitaan koulua jos olemme koko ajan informaation ympäröiminä? Tieto on kaikkialla, opettajan tehtävä on auttaa löytämään tiedon luokse (Diana Laufenberg, How to learn? From mistakes)

    VastaaPoista
  4. Innovointi-teema:
    Käytännönlähtöisen innovaatiotoiminnan käsikirjat. Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT) & Stanfordin yliopisto. http://www.lut.fi/innovation (1 piste)

    Tutustuin TEKESin tuella innovaatiotyökaluja kehittäneeseen hankkeeseen ja siinä syntyneisiin käsikirjoihin. Käsikirjat (englanninkielinen ja suppeampi sekä teoreettisempi suomenkielinen) syntyivät Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) ja Stanfordin yliopiston tutkijoiden välisessä yhteistyössä ja molemmat on ladattavissa pdf-tiedostoina osoitteesta http://www.lut.fi/innovation

    Erityisesti englanninkielinen “Playbook” (Playbook for Strategic Foresight & Innovation) osoittautui aidosti käytännönläheiseksi innovointi- ja ennakointityökaluksi. Kirjassa on selkeä ja visuaalisesti onnistunut rakenne, joten siitä on helppoa poimia juuri omaan työhön ja suunnitteluvaiheeseen tarvittavat työkalut. Käsikirja sisältää runsaasti askel-askeleelta-ohjeita, esimerkkejä, case-esittelyjä ja menetelmiä. Käsikirja soveltuu eri aloille ja erilaisille organisaatioille sekä esimerkiksi uusien teknisten keksintöjen luomiseen että yhdistysten toiminnan uudistamiseen ja suunnitteluun. Välitin työkalun meidän organisaation TKI-tiimille tiedoksi. Suora linkki: http://www.lut.fi/documents/27578/270423/playbook-for-strategic-foresight-and-innovation.pdf/ef1df345-eeb8-4fea-a664-3f8f0c39e35b

    Suomenkielinen erityisesti pk-yrityksille tarkoitettu opaskirja Innopakki ei ollut mielestäni käytännönläheinen työkalupakki, vaan esitteli pikemminkin innovaatiotoiminnan teorioita pk-yritystoiminnan näkökulmasta. Suora linkki: http://www.lut.fi/documents/10633/159509/innopakki-kaytantolahtoisen-innovaatiotoiminnan-kasikirja.pdf/1c552d58-55eb-4117-91f9-34626a24838b

    VastaaPoista
  5. Lupa toimia eri tavalla. Anssi Tuulenmäki. 2010. WSOYpro. (2 pistettä)

    Kenelle tämä kirja on tarkoitettu? Kirjoittajan mukaan kaikille niille, jotka haluavat luoda uutta toimien eri tavalla. Kirjan sisältö on jaettu neljään osaan. Ensimmäisessä osassa kirjoittaja pyrkii johdattelemaan lukijaa aiheeseen ja avaamaan omaa ajatusmalliaan. Ytimessä on ajatus, jonka mukaan totuttujen toimintamallien lisäksi asioita on mahdollista tehdä totutusta poikkeavalla tavalla, mikä mahdollistaa uusien innovaatioiden syntymisen. Toisessa osassa käydään läpi esimerkkejä, joissa toimialan toiminta- tai ansaintalogiikka on kyseenalaistettu ja toimittu totutusta poikkeavalla tavalla. Lukuisat tosielämän esimerkit tekevät erityisesti tästä osasta mielenkiintoisen luettavan. Kolmannessa osassa pyritään mallintamaan prosessi, jonka avulla on mahdollista löytää strategisia innovaatioita. Neljännessä ja samalla viimeisessä osassa käydään puolestaan läpi, miten strategisia innovaatioita toteutetaan.

    Valmentamiseen liittyy läheisesti ajatus jonkin uuden luomisesta. Tuulenmäen kirja tarjoaa lukuisia esimerkkejä erilaisista toteutuksista sekä rakennusaineita uusien innovaatioiden löytämiseksi ja toteuttamiseksi. Mitä kaikkea valmentamisen saralla olisikaan mahdollista innovoida?

    VastaaPoista
  6. Jaetun johtajuuden taito, Pauli Juuti

    Kirja keskittyy yritysjohtamiseen ja aluksi vaikuttikin siltä, ettei siitä juuri saisi mitään irti sovellettavaksi koulumaailmaan. Juuti lähestyy jaetun johtajuuden käsitettä esittelemällä ensin läpileikkauksen erilaisiin johtamiskulttuureihin, kuten tulos-, tavoite-, laatu- ja keskusteleva johtaminen. Hän pohtii hyviä ja huonoja puolia erilaisissa johtamistavoissa ja esittelee sitten konkreettisia menetelmiä onnistuneeseen=jaettuun johtajuuteen.
    Juutin näkemyksistä onnistuin lopulta poimimaan muutamia todellisia kultajyviä myös opettajana toimimiseen, kuten esim. sen, että keskusteleva johtajuus/opettajuus auttaa luottamuksellisen, avoimen ja avuliaan ilmapiirin luomisessa. Samoin se tukee erilaisten ihmisten ryhmäytymisprosessia. Kun saadaan ryhmä keskustelemaan ja jakamaan ajatuksiaan toisilleen, sen jäsenistä voi tulla tiivis yhteisö, joka toteuttaa paitsi omaa myös yhteistä unelmaa. Tällöin ryhmä oppii toinen toisiltaan ja hyödyntää ihmisten erilaisuutta voimavarana, joka mahdollistaa luovat, uudet ratkaisut. Johtajan tehtävänä on myös saada ihmiset sitoutumaan koko yhteisöön ja sen päämääriin. Yritysorganisaatioissa on usein erillisiä osastoja, jotka eivät keskustele ja tee riittävästi keskenään yhteistyötä. Samoin oppilaitoksessa eri luokkien opiskelijat jäävät monesti toisilleen vieraiksi eikä yhteistä toimintaa ole. Luokkien välinen toiminta opetuksessa auttaisi yhteisen hengen luomisessa ja parhaimmillaan erilaisessa oppimisen vaiheessa olevat ryhmät myös aidosti kehittäisivät toisiaan.
    Vielä yksi esimerkki oivalluksista, joita kirjaa lukiessa sain: myös opettajan ja opiskelijan välillä voidaan käydä työelämästä tuttuja kehityskeskusteluja. Miten itsestään selvä ajatus nyt, kun sen on saanut! Tähän asti kuitenkin keskustelut ovat lähinnä kuitenkin olleet palautekeskusteluja oppijan edistymisestä ja kehittämisen kohteista. Miksi keskustelu ei sen sijaan käytäisi enemmän siinä hengessä, että katsotaan miten opiskelija on saavuttanut omia tavoitteitaan ja mitä ajatuksia hänellä on jatkosta ja uusista tavoitteista? Pieni ero näkökulmassa, jolla käytännössä kuitenkin on varmasti valtava merkitys keskustelun ilmapiirille ja oppijan sitoutumiselle yhteisiin tavoitteisiin.

    VastaaPoista
  7. https://www.youtube.com/watch?v=BXqdiWE1fEM
    Innovatiivinen oppiminen ja opetus-tutkimus


    Viimeisenä katsoin lyhyen videon espoolaisesta koulumestarin koulusta, jossa opiskelijoita kannustetaan aktiivisesti innovoimaan. Video tiivisti mielestäni erinomaisesti melkein kaiken, mitä olemme käsitelleet. Meidän tulisi hyväksyä se, että oppimista tapahtuu todella paljon muualla kuin koulussa ja että koulussa tuetaan halua oppia ja opetetaan perus- tai välttämättömyystiedot.

    Kyseisessä koulussa pyydetään koululaisilta ideoita ja kannustetaan ideoiden antamiseen suoraan rehtorille, ”niksi-Pirkka-ajatuksella”. Isoja ryhmiä voi opettaa siten, että opetetaan asia ensi pienelle ryhmälle, joka opettaa sen eteenpäin muille.

    Valmennuksen aikana lukemistani muista kirjoista suosittelen myös seuraavia (joistain näistä aiemmin pidempi kuvaus):
    - Linblom-Ylänne & Nevgin yliopistopedagogiikan käsikirja. Kohtuullisen teoreettinen operaamattu, jossa kuvataan oppimisen ja opettajuuden kehittymistä
    - Kaisa Leitola: oppimisen NLP, kevyt kiva perusteos NLP:n yhteydestä oppimiseen. Myös muutamia konkreettisia vinkkejä siitä, miten saada opiskelijan huomio
    - Emma Farrarons: Mindfulness colouring book. Ihana ja kaunis värityskirja, joka voi auttaa keskittymisessä. Testaa! 
    - Paula Tilli: Minun Asperger elämäni – tästä kirjasta aiemmin pidempi kommentti. Lue kirja! 
    - Peter Fowelin: Mindfulness luokkahuoneessa. Käytännönläheisiä harjoituksia luokkaan. Kokeilin opeopinnoissa, mutta vielä en ole uskaltanut luokassa.

    VastaaPoista
  8. John C. Maxwell (2009) Mitä jokaisen johtajan tulee tietää.
    Voimaannuttamisen laki
    Vain varmat johtajat antavat valtaa ja voiman toisille
    Kirjapisteet 3

    Heikko johtaja ei luota toisiin eikä anna toisten kasvaa hänen rinnalleen. Puhumattakaan että joku menisi hänen edelleen menestyksessä. Tämä kuvaa yhtä niistä 21 epäämättömästä johtajuuden laista, jotka yhdysvaltalainen John C. Maxwell on esittänyt. Vain varma johtaja antaa valtaa ja voimaa toisille.

    Henry Fordin menestys ja alamäki
    Kaikki olemme varmaan kuulleet Henry Fordista, joka sai 1900-luvun alussa aikaan vallankumouksen autoteollisuudessa. Hän on legenda Amerikan talouselämän historiassa. Hänellä oli unelmana, että jokainen keskiverto amerikkalainen voisi omata riittävän ison ja kohtuuhintaisen auton.
    Hän toteutti visionsa ja kehitti Ford–automerkin T–mallin. Vuonna 1914 Ford tuotti noin 50% kaikista Yhdysvaltojen autoista. Mutta menestystarinalla on myös kääntö­puolensa.
    Kehitys ei jatkunut yhtä menestyksekkäästi. Yksi siihen vaikuttaneista syistä oli, ettei hän ottanut huomioon voimaannuttamisen lakia. Hän ei uskaltanut kehittää ja varustaa toisia johtajia rinnalleen, antaa heille valtaa ja voimaa.
    Henry Ford oli niin ihastunut malliin T, ettei hän koskaan halunnut muuttaa tai parannella sitä. Kun hänen suunnittelijansa olivat tehneet uuden prototyypin, joka oli selvästi parempi versio, Ford kiivastuksissaan tuhosi sen.
    Kahteenkymmeneen vuoteen hän ei hyväksynyt muuta mallia kuin alkuperäisen. Kun hän lopulta suostui uuteen A-malliin, se oli liian myöhäistä. Kilpailijat olivat ehtineet jo edelle. Vuonna 1931 Fordilla oli enää 28% markkinoista.

    Voimaannuttamisen esteitä:
    Johtajuuden analyytikot vahvistavat saman periaatteen kuin Maxwell, että vallan ja voiman antaminen toisille tuo parhaan motivaation ja nostaa käyttöön todelliset lahjat. Ainoastaan voimaannutetut ihmiset voivat saavuttaa todellisen potentiaalinsa. Jollei johtaja toimi tämän periaatteen mukaan, siitä muodostuu organisaatioon este, jota ei pystytä ylittämään.
    Miksi jotkut johtajat eivät uskalla antaa valtaa ja voimaa toisille. Vihollinen numero yksi on se, että johtaja pelkää tulevansa riippuvaiseksi alaisistaan. Totuus on kuitenkin juuri päinvastainen. Johtaja voi tehdä itsensä riippumattomaksi vain, kun hän tekee itsensä toisista kyvykkäistä riippuvaksi.
    Toinen syy on muutosvastustus. Voimaannuttaminen tuo jatkuvaa muutosta, koska se rohkaisee ihmisiä kasvuun ja luovuuteen. Muutos on edistymisen hinta. Monille asema tuo omanarvontuntoa ja siksi uhka aseman muuttumisesta voi nousta myös esteeksi.

    Johda kohottamalla toisia
    Vain vahvat johtajat ovat kykeneviä antamaan itsensä pois. Todellinen johtaja on se, joka ei kanna huolta siitä, kuka saa menestyksestä kunnian. Totuus on, että suurimmat asiat tapahtuvat silloin, kun voit antaa toisille pisteet. Tästä on kysymys voimaannuttamisen laissa.
    Yksi suurimmista johtajista oli aikoinaan Yhdysvaltojen presidentti Abraham Lincoln, joka johti maata sisällissodan vaikeana kautena. Hän oli todella lahjakas antamaan voimansa ja valtuutuksensa toisille. Hänen oma varmuutensa teki hänet kykeneväksi antamaa voimansa pois. Hän ei menettänyt toivoaan, vaikka ei aluksi näyttänyt löytävän riittävän vahvoja johtajia. Mutta hän oli peräänantamaton ja sai nähdä tuloksia.
    Lincoln käytti voimaannuttamisen lakia yhtä johdonmukaisesti kuin Ford myöhemmin rikkoi sitä. Molemmat saivat kokea sen mukaiset seuraukset.

    Voimaannuttamisen voima
    Avain vallan ja voiman antamiseen toisille on suuri usko ihmisiin. On hienoa nähdä, mitä se saa aikaan. Voimaannuttamisen voima ei näy vain siinä henkilössä, joka saa kasvaa hyvän johtajan alaisuudessa, vaan myös menthorissa itsessään.
    ”Kun laajennat toisia, tulet itse laajemmaksi”, Maxwell vakuuttaa. Hän on nähnyt sen omassa ja lukuisten toisten ihmisten elämässä. Koko prosessi vaikuttaa kaikkiin osapuoliin. Tämä on voimaannuttamisen lain seurausta.

    VastaaPoista
  9. Frans Johansson, Medici-ilmiö - Huippuoivailluksia alojen välimaastossa (3 p.)

    Medici-ilmiöllä tarkoitetaan Firenzessa renesanssin aikaan tapahtuneeseen luovuuden merkittävään kasvuun. Se on ilmiö, jonka keskeisenä ajatuksena on se, kuinka voimme päästä luovuuden ja innovoinnin välimaastoon, ja työstää siellä saamamme ideat merkittäviksi keksinnöiksi.

    Miten tiimit, yksilöt ja organisaatiot voisivat luoda oman Medici-ilmiön? Siihen teos pyrkii antamaan vastauksia. Teoksessa kirjailija käsittelee innovoinnin perusperiaatteet, joita ovat assosiaatioesteiden kaataminen, epätodennäköisten käsitteiden rutiininomainen yhdistäminen ja lopulta onnistuminen epäonnistumisista huolimatta. Näiden oppien avulla voimme olla luomassa omaa Medici-ilmiötämme, millä tahansa elämän osa-alueella.

    ’’ Voimme kaikki hyödyntää Medici-ilmiötä, koska voimme kaikki astua välimaastoon. Hyödyn saavat ne, jotka suhtautuvat avoimin mielin ja ovat halukkaita kurkottamaan omaa asiantuntemustaan pidemmälle. Hyödyn saavat ne, jotka murtavat esteet ja pysyvät motivoituneina epäonnistumisista huolimatta. Me kaikki pystymme siihen.’’

    VastaaPoista