Kirjatehtävät

Tänne voi linkittää "kirjan takakannet"...

11 kommenttia:

  1. Nick Vujicic: Ra(a)jaton elämä (päiväosakeyhtiö 2013)

    Hämmentävä kirja Nickistä, joka syntyi ilman käsiä ja jalkoja. Nick kertoo kirjassaan selviytymistarinaa, mutta millaista selviytymistarinaa?! Huh, itkin ja ihmettelin lukiessani kirjaa. Nick on löytänyt elämälleen enemmän tarkoitusta ja iloa, kuin moni meistä joilla on kaikki terveys tallella.

    Hän kertoo kirjassaan, miten on selättänyt vaikeudet elämässään. Maailma on rakennettu fyysisesti terveille. Vammaisella haasteet päivittäiselle selviytymiselle luo isoja lähes ylittämättömiä ongelmia. Suurimmat ongelmat eivät kuitenkaan liity fyysisiin haasteisiin, vaan mielenalueen kysymyksiin.

    Kirja antaa paljon pohdittavaa ns.terveille ja haastaa terveitä ihmisiä rikkomaan totuttuja ajatuskuvioitaan stressistä. Mielessä, ajatusmaailmassamme pelot, huoli ja ahdistukset pakkautuvat ikäväksi raskaaksi paketiksi. Paketti saattaa joillakin painaa useampia kiloja ellei tonneja. Taakka mielessä painaa "jalat syvälle mutaan" ja saa ihmiset hakemaan "taakalle helpotusta" milloin mistäkin lähteestä/paikasta. Kun markkinoille tulee lupauksia täynnä oleva uusi ihmeellinen stressin poistaja metodi/patentti, moni on valmis maksamaan paljon, saadakseen apua mielen huoliin. Mielenrauha on asia, josta tänä päivänä maksetaan maailmassa eniten. Nick oli löytänyt omalle mielenrauhalleen pysyviä vastauksia haasteisessa elämäntilanteessaan. Ne näyttivät olevan ilmaisia, mutta osa ei tule ilmaiseksi, vaan vaatii omaa panostusta ja työtä.

    VastaaPoista
  2. Salminen, Jari & Heiskanen, Pirita. 2011. Taltuta kiire. Viisi askelta tehokkaaseen ajankäyttöön.

    Mistä löytäisi aikaa elämässä tärkeille asioille kun ajan löytäminen ajanhallintakirjoillekin tuntuu vaikealta?

    Taltuta kiire-kirja esittelee usein esitettyjä ajatuksia siitä, miten aikaa voi löytää itselleen tärkeisiin asioihin ja omaa aikaa voi hallita.

    Kirjan johdannossa lupaillaan, että kirjasta voi löytää vastauksia siihen, miten itseään voi energisoida eli löytää lisää energiaa kiireen taltuttamiseen ja kykyä kohdistaa asiota oikein, rauhoittumiseen ja läsnäolon taitoihin, itsetuntemuksen vahvistamiseen ja strategiseen ajankäytön taitoon.

    Ihan kaikkea näitä ei kirjassa toteuteta, vaikka vinkkejä teemoihin löytyykin. Kirjan mukaan kaikki alkaa oletustikin oman ajankäytön tarkastelusta, aikavarkaiden löytämisestä ja jatkuu sen pohtimiseen, mitkä asiat ovat elämässä tärkeitä (eli mihin aikaa halutaan käyttää) ja mistä asioista olisi valmis luopumaan (energialaturit ja energiasyöpöt). Kirjassa myös annetaan joitain vinkkejä asioiden priorisointiin ja kalenterin järkevämpään käyttöön.

    Kirjassa ei tullut ainakaan minulle kovin paljon uusia asioita. Silti kiva, kevyt ja asiallinen kirja kiireen taltuttamisesta, jossa on monia käytännönläheisiä harjoituksia. Tähtiä **


    VastaaPoista
  3. Kirja: hallitse aikaasi MIND GYM- suomentanut Erja Tervonen
    Kirjassa oli hauska aloitus, hallitse aikaasi- onko sinulla aikaa lukea tämä kirja?
    Kirjan alussa sanotaan myös, että tämän kirjan lukemista ei kannata ottaa niin vakavasti, osa voi olla hyödyllistä tietoa ja osa voi olla täysin epäolennaista.
    Kirja keskittyi oman ajan hallintaan, tyytyväisyyteen ja oletko onnellinen siitä mitä teet. Tunnetko että käytät aikasin hyvin ja oikein.
    MIND GYM ajatukset: voimme valita mitä ajattelemme, voimme parantaa suorituksiamme, aliarviointi pois, ja uudet tavat ja ajatukset rohkeasti käyttöön. Kirja oli tiiivis paketti ajan käytöstä, siitä miten aikakäsitteemme on kaikilla erilainen, omien ajatusten muuttaminen ja tavoitteiden saavuttaminen. Ajan ja kuorman keventämisestä. Kirjassa oli mielenkiintoinen ajatus siitä, onko kiireinen ihminen onneton ja miksi näin aina ajatellaan. Kirja sisälsi erilaisia testejä siitä miten toimit, ajattelen ja miten voit muuttaa omaaa toimintaasi.Testien jälkeen oli konkreettisia esimerkkejä muutokseen. Pisteet 3 pistettä. Kevennä kuormaa ja harjoittele mielen hallintaa :)

    VastaaPoista
  4. Toinen kirja oli YHTENÄ -kun minästä kasvaa me, kirjoittanut Heikki Peltola. Kirjassa keskityttiin siihen, miten saadaan toimiva ryhmä ja miten oman ajattelun ja toiminnan voi säätää sille tasolle, että pystyy toimivaan ryhmätyöhön. Pääpointtina on ihmisen halu toimia ryhmässä ja kehittää omia taitojaan toisten kanssa toimiessa. Hyvä yhteistyö ei ole hyvää yhteistyötä, jos siihen lähtee vain omilla ehdoilla eikä anna oman egonsa joustaa. Kirjassa on kolme osaa: Minä, kasvu ja me. Aina ei voida valita, sitä kenen kanssa tehdään töitä ja missä kokoonpanossa mutta omalla toiminnallaan voit taata sen, että ainakin sinä olet toimiva palikka myös erilaisissa ryhmissä. Kaikilla meillä on erilaiset tavat kokea asioita ja me toimimme sen mukaan miten koemme asiat. Kirjassa oli hieno seitsemän sääntö. Kirjan luvussa puhuttiin siitä, että hankkeita ei tehdä tekemisen vuoksi vaan siksi että niitä tykätään tehdä ja kirjassa oli seitsemän syytä syttyä tekemisestä: 1. Saan käyttää taitojani. 2. Tarvitsen jonkin tai joku muu tarvitsee sitä mitä minä teen 3. saa tehdä toisten kanssa. 4. nautin siitä mitä teen 5. opin uutta ja kehitys 6. minun palkitaan tekemisestä 7. tilaisuus muuttaa maailmaa. Hienoja oivalluksia. Kirja saa kaksi pistettä

    VastaaPoista
  5. Näin rakennat monialaisia oppimiskokonaisuuksia, Hannele Cantell (toim.)

    Kirja on aivan tuore, tänä vuonna ilmestynyt. Se jatkaa samojen aihealueiden käsittelyä kuin monet edeltäjänsä eli sen pohtimista, millaista osaamista kouluissa tulisi kehittää jatkuvasti muuttuvassa maailmassa. Ratkaisuna nähdään laaja-alainen, oppiainerajat ylittävä osaaminen. Kouluissa tulisi kehittää opetuksen monialaisuutta ja eheyttää opetusta yhdistämällä useiden oppiaineiden opetusta ja opettajien yhteistyötä. Opetus ja käsiteltävät asiat tulisi myös tuoda lähelle oppilaiden aikaisempia kokemuksia ja heitä ympäröivää maailmaa. Oppilaille tulisi rakentua mielekkäitä sekä maailmankuvaa avartavia ja syventäviä oppimiskokonaisuuksia perinteisen oppiainejakoisuuden sijaan. Opiskelumotivaation nähdään parantuvan oppijan tuntiessa itsensä merkitykselliseksi kouluyhteisössä sitä kautta, että oppiminen tapahtuu oman toiminnan kautta luovasti ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
    Pääasiassa kirjassa pureudutaan vuoden 2016 opetussuunnitelmauudistuksen kautta opetuksen kehittämisen haasteisiin perusopetuksessa. Kirja esittelee lukuisia menetelmiä monialaisiin oppimiskokemuksiin. Käytännön esimerkit ovat lähinnä perusopetuksen ja luokanopettajakoulutuksen puolelta, mutta niistä saa kyllä ideoita myös ammatilliselle puolelle. Yksi kaikessa opetuksessa helposti toteutettava esimerkki voisi olla eri oppiaineisiin linkittyvä projekti aiheenaan vastuu ympäristöstä ja kestävän kehityksen toteuttamisesta opiskeltavassa ammatissa. Monialaisuuden ja sen vaatiman opettajien välisen yhteistyön onnistuminen ei kuitenkaan synny pelkästään innokkaiden opettajien halusta kehittää opetusta. Se vaatii myös kouluilta suunnittelulle aikaa ja resursseja.

    VastaaPoista
  6. Innostava koulun muutos, opas laaja-alaisen osaamisen opetukseen, Juho Norrena

    Tässä tänä vuonna ilmestyneessä kirjassa pohditaan uutta perusopetuksen opetussuunnitelmaa ja sen edellyttämiä muutoksia opetuskulttuurissa. Kirjan tarkoituksena on auttaa opettajia ja työyhteisöjä konkreettisin esimerkein opetuksen suunnittelussa. Juho Norrena kertoo omia näkemyksiään siitä, miten opetussuunnitelman yksi tärkeimmistä tavoitteista eli laaja-alainen osaaminen oppimisessa voidaan toteuttaa. Hän esittelee itse opetuksessaan käyttämiään menetelmiä yksityiskohtaisesti. Nämä selkeät esimerkit ovatkin varmasti kirjan parasta antia, sillä vaikka ne ovat perusopetuksesta, sain niistä monta ideaa soveltaa myös ammatilliseen opetukseen.
    Norrenan mukaan syvä opetuskulttuurin muutos aidosti toteutuakseen vaatii koko työyhteisön yhteistä arvokeskustelua ja yhteisten tavoitteiden määrittelyä, jotta yhdessä toimien luodaan kaikkien opettajien kehittymistä tukeva toimintaympäristö. Toivonkin, että kiristynyt taloudellinen tilanne ei jarruta näitä toimia, joilla uuden OPS:n tavoitteet saadaan vietyä perusopetuksessa käytännön tasolle. Tämä helpottaisi pitkällä aikavälillä myös uusien oppimis- ja opetusnäkemysten toteuttamista myös ammatillisessa koulutuksessa.

    VastaaPoista
  7. Dunderfelt, T. Elämänkaaripsykologia

    Kirja käsittelee ihmisen minän kasvua ja suhdetta ympäröivään maailmaan aina varhaislapsuudesta vanhuuteen. Kirjassa käsitellään mielenkiintoisesti kehitysvaiheiden haasteita niin naisten kuin miestenkin näkökulmasta. Varhaiset kokemukset vaikuttavat aikuisuuden kehitysvaiheisiin ja ne tulisi olla käsiteltyinä 40 vuotiaaksi mennessä, jotta minän normaali kehitys voisi jatkua ja ihminen löytäisi omat vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa myös vanhemmalla iällä. Kirjassa oli tiivistetysti esitettyinä myös muutamia ajatus- ja havaintoharjoituksia.

    VastaaPoista
  8. FLOW- elämän virta. Csikszentmihalyi, M. 2005. Rasalas. (3 pistettä)

    Elämän merkityksellisyyteen liittyy olennaisella tavalla ilon ja onnistumisen kokemukset. Csikszentmihalyi keskittyy käsittelemään kirjassaan ennen kaikkea ensin mainittua. Tekemisen ilo johtaa parhaimmillaan flow-tilaan, jossa ihminen uppoutuu ja nauttii siitä, mitä hän tekee. Niin sanottu autoteelinen ihminen pystyy nauttimaan tekemisestä sen itsensä vuoksi eikä pelkän päämäärän takia. Näin merkitykselliseksi ja iloa tuottavaksi koettu tekeminen tuo merkitystä elämään.

    Valmennuksellisen otteen menestyksellinen toteuttaminen edellyttää jonkinlaisen flow-tilan syntymistä niin valmentajassa itsessään kuin siinä joukossa, joita hän valmentaa. Valmentajan aito innostus ja nauttiminen itse valmentamisesta sekä valmennuksen teemoista on omiaan innostamaan ja johdattamaan myös valmennettavia löytämään flow-tilan, jossa tekeminen itsessään koetaan innostavana.


    Rajaton luokkahuone. Niemi, H. & Multisilta, J. 2014. PS-kustannus, Opetus 2000
    (2 pistettä)

    Nopealla vauhdilla muuttuva ja digitalisoituva maailma vaikuttaa myös oppimiseen ja oppimisympäristöihin. Koulussa tämä tarkoittaa vanhojen raja-aitojen purkamista siten, että itse oppiminen on kovalla vauhdilla muuttumassa rajattomaksi.

    Tässä kirjassa käydään läpi eri tapoja, joilla esimerkiksi kännykkää ja mobiililaitteita voidaan hyödyntää opetuksessa. Lisäksi esitellään, miten digitaalisia tarinoita luodaan ja kuinka niiden avulla oppilaista saadaan aikaan aktiivisia tiedontuottajia. Kirjassa esitellään myös, miten pelillisten elementtien avulla oppilaita on mahdollista innostaa oppimaan. Valmentamisen näkökulmasta katsottuna kirja tarjoaa ideoita ja vinkkejä rajattomuuden toteuttamiseksi, mutta vastaavasti kirjassa liikutaan ainoastaan alakoulun maailmassa.

    VastaaPoista
  9. Mihaly Csikszentmihalyi – Flow –kirjan tuomien viestien pohjalta:
    ”En voi tietoisesti suoraan etsiä onneani – mitä enemmän teen itse menestyksestä päämäärän, sitä enemmän jään siitä vaille” – Siksi:
    Haluan löytää MINUN hetkiä ja niiden mukanaan tuomia palkkioita itselleni!
    Jotta arjestani löytyisi usein näitä hetkiä, pyrin olemaan UTELIAS ja silmät avoinna sille, mitä ympäristössäni tapahtuu ja millaisia mahdollisuuksia se minulle tarjoaa.
    Haluan nähdä edessäni olevat haasteet MAHDOLLISUUKSINA, enemmän kuin uhkina..
    Koska ymmärrän eläväni vuorovaikutuksessa muihin, kasvatan yksilöllisyyttäni siten, että suuntaan tarkkaavaisuuttani ITSENI ULKOPUOLELLE (pois minäkeskeisyydestä) ja opettelen hyödyntämään vaikka HUUMORIa, jonka avulla voin katsella kinkkisempiäkin tilanteita enemmän objektiivisesti.
    Haluan siis itse olla vaikuttamassa siihen, millaista elämästäni tulee – siksi opettelen kuuntelemaan ja KONTROLLOIMAAN juuri sitä infoa, jota havaitsen itsestäni, kun olen kokenut iloa, kipua tai pettymystä.. opettelen siis jäsentämään ja hallitsemaan tietoisuuttani.
    Jotta en olisi riippuvainen pelkästään sosiaalisen ympäristöni tarjoamista palkkioista, ryhdyn omien ARVOJENi mukaisiin toimiin ja panostan erityisesti juttuihin, joita HALUANKIN tehdä. Tiedostan, että tavoitteeni ovat realistisia ja taitoni sekä toiminnan mahdollisuudet vastaavat toisiaan!!
    Jotta voisin arjessani usein kokea, että ”juuri tällaista mun elämäni kuuluukin olla”, treenaan jatkuvasti kykyäni tuottaa ILOA JA MERKITYSTÄ elämääni! Minullahan on aina VAPAUS VALITA SUHTAUTUMISENI.

    -yksittäisinä teeseinä naivin kuuloisia, mutta kokonaisuutena asioita, joihin palattava tosissaan - siis helmiä!

    VastaaPoista
  10. Kirja: Rajaton luokkahuone, Niemi, Multisilta 2014

    Pohdintaa ja innostusta herättivät:

    RAJATON LUOKKAHUONE on erityisesti PEDAGOGINEN toimintamalli:
    -erilaisten apuvälineiden (artefaktien – ihmisten luomien keinojen ja työkalujen) avulla luodaan rajattomasti uusia mahdollisuuksia oppimiselle – interaktiiviset digitaaliset laitteet, ohjelmat, pelit, tarinat, leikit,..

    TAVOITTEENA OPPIMISTA PARHAIMMILLAAN:
    -tuo voimaa ja halua kehittyä – motivaatio, hyvinvointi, ilo kasvaa
    -mahdollistaa oppijan itseohjautuvuuden

    RAJATTOMUUDELLA VOIDAAN TARKOITTAA:
    -rajojen ylittämistä – esim. yhteistyötä tekemällä..erilaiset oppijat oppivat toisiltaan
    -fyysisen/yhteisen tilan/alueellisen/kulttuurisen rajan hälventymistä
    -yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden (vuorottain) ja yhteistyön korostamista – eri toimijat osallistuvat yhteistyöhön
    -positiivisessa valossa: rohkeutta, rakkautta, toisen kohtaamista, jonkin ylittämistä, uuden kokeilua..
    -negatiivisessa valossa: turvattomuutta – tarvitaan rajoja (mikä sallittua, mikä ei)
    -jaettua asiantuntijuutta, ilmiöiden ymmärtämistä, YHDESSÄ OPPIMISTA

    OHJAAJAN ROOLI (koska uutta tietoa syntyy jatkuvasti eikä tietoa ”omista” kukaan):
    -tukea oppijaa JÄSENTÄMÄÄN MONIMUTKAISTA MAAILMAA
    -vahvistaa oppijaa ymmärtämään, miten TIETO RAKENTUU (tiedon nonlineaarisuus)
    -tarvitaan SELKEÄÄ OHJAUSTA JA TUKEA
    -ohjausta tarjottava OIKEALLA HETKELLÄ (motivaatio ja kannustus)
    -tukea oppijan MINÄPYSTYVYYTTÄ ja tietä ITSEOHJAUTUVUUTEEN

    VastaaPoista
  11. Päivi Kupias (2007) Kouluttajana kehittyminen
    Kirjapisteet 3

    Kattava kirja kouluttajan ominaisuuksista ja persoonallisuudesta ja niiden välisestä yhteydestä. Tässä kirja, jonka voisin ostaa omakseni. Erittäin käytännön läheinen opas, jossa samoissa kansissa perusopas kouluttamiseen. Aloittelevana opettajana olisin kaivannut juuri tätä kirjaa.

    Kattava kirja kouluttajan ominaisuuksista ja persoonallisuudesta ja niiden välisestä yhteydestä.
    ”Kouluttaja, valmentaja, opettaja on palvelutehtävässä, jossa tarkoituksena on tukea ja auttaa opiskelijoita heidän oppimisessaan” Pitkään ja ansiokkaaseen kokemukseen opettajana liittyy aina tietty nöyryys. Nöyryys ja viisaus kulkevat käsikkäin ja edellä mainituilla piirteillä varustettu opettaja tuntee omat tietonsa, tietää mitä ei tiedä ja oivaltaa, mitä hän periaatteessa voisi tietää”.

    Kirjassa on eri metodeista riittävää alustusta sekä yksilöiden ja yhteisöjen oppimisen tukemiseen käytännön sovelluksia.

    VastaaPoista