Otin 1 jaksolta yhden kurssin alkuun tämän "luovan työn tekemisen" prosessin. Ei ehkä ollut ensimmäisenä ajateltu näitä asioita käyttää. Mutta aloitimme kuitenkin erilaisilla kynillä ja kartongeilla toteuttamaan erilaisia asioista kaukokohteet kurssilla. Otin parijaot arpomalla ja jokainen sai sellaisen parin, jonka kanssa ei normisti tehdä töitä. Tästä tuli opiskeljoilta hyvää palautetta kun sai tehdä "vieraamman " kanssa ja käsillä "ylä-aste tyyliin". Oli helpottuneita ajatuksia siitä, että asioita voi tehdä muutenkin kun PP , word tai vastaavin toteutuksin :)
Kokeilin yhdellä kurssilla että en anna vastauksia valmiina, vaan jaoin opiskelijat ryhmiin ja jaoin heille hieman isommat aihealueet, joiin heidän piti ryhmänä tutustua. Sitten he saivat tehtäviä liittyen aiheeseen ja joutuivat ratkaisemaan ne niin että opettivat toisilleen. Periaatteessa toimi ihan hyvin, mutta aihealueet olivat aika hankalia ja opiskelijat eivät ole tottuneet tämän tapaiseen työskentelyyn niin he joutuivat epämukavuusalueelle ja se näkyi ainakin aluksi.
Ja siis kommenttina vaan että en yleensäkään anna vastauksia täysin valmiina, mutta nyt vaadin että heidän pitää todella selvittää miten tehtävät ratkaistaan käyttämällä myös muita välineitä kuin kirjan esimerkkejä.
Kokeilin kansainvälisen opiskelijaryhmän kanssa toiminnallista piirtämistä (oman tilan piirtäminen - my personal space). Taustalla oli opiskelijoiden omaa valitsemaa musiikkia. Tehtävän puolessavälissä annoin ohjeet että nyt on aika kehittää toisten opiskelijoiden omaa tilaa.... Tehtävä toimi hyvin. Alussa oli vähän epävarmuutta, mutta maalaaminen lähti käyntiin sujuvasti. Tässä linkki muutamiin kuviin (kuvat otettu opiskelijoiden luvalla): http://urly.fi/jlE
Kokeilin Ilorannassa toteutettua taideterapiamallia, eli ”oman tilan maalaamista” ja mitä kaikkea siihen liittyy. Tein tämän peruskoulupohjaisten syksyllä opintonsa aloittaneiden nuorten kanssa. Samalla harjoittelin tekemään i-badilla sarjakuvaa. Tässä linkki sarjakuvaani toteutuksesta http://1drv.ms/1HjdGM7
Sovelsin ekalta jaksolta erilaisia oppimistyylejä asiakaspalvelun perusteisiin kun pohdimme erilaisia asiakkaita. Pidimme tunnin tanssistuidossa. Ryhmä teki testin, meni oman tyylinsä mukaiseen paikkaan lattialla (tein samalla tavalla maalanrinteipillä lohkot) ja tämän jälkeen ryhmässä mietti, miten tunnistaa "omatyylisen" asiakkaan ja miten häntä voitaisiin palvella ja osa ryhmistä teki vielä "myyntiesittelyn "omantyyppiselle asiakkaalle (kertoen/näytellen). En kokenut oivallusta suurena, vaan kivana pienenä juttuna viedä aiemmin perinteisessä luokkahuoneessa tehtyä juttua vähän ulos normiluokkahuoneesta ja vähän toiminnallisemmaksi.
Otin 1 jaksolta yhden kurssin alkuun tämän "luovan työn tekemisen" prosessin. Ei ehkä ollut ensimmäisenä ajateltu näitä asioita käyttää. Mutta aloitimme kuitenkin erilaisilla kynillä ja kartongeilla toteuttamaan erilaisia asioista kaukokohteet kurssilla. Otin parijaot arpomalla ja jokainen sai sellaisen parin, jonka kanssa ei normisti tehdä töitä. Tästä tuli opiskeljoilta hyvää palautetta kun sai tehdä "vieraamman " kanssa ja käsillä "ylä-aste tyyliin". Oli helpottuneita ajatuksia siitä, että asioita voi tehdä muutenkin kun PP , word tai vastaavin toteutuksin :)
VastaaPoistaKokeilin yhdellä kurssilla että en anna vastauksia valmiina, vaan jaoin opiskelijat ryhmiin ja jaoin heille hieman isommat aihealueet, joiin heidän piti ryhmänä tutustua. Sitten he saivat tehtäviä liittyen aiheeseen ja joutuivat ratkaisemaan ne niin että opettivat toisilleen. Periaatteessa toimi ihan hyvin, mutta aihealueet olivat aika hankalia ja opiskelijat eivät ole tottuneet tämän tapaiseen työskentelyyn niin he joutuivat epämukavuusalueelle ja se näkyi ainakin aluksi.
VastaaPoistaJa siis kommenttina vaan että en yleensäkään anna vastauksia täysin valmiina, mutta nyt vaadin että heidän pitää todella selvittää miten tehtävät ratkaistaan käyttämällä myös muita välineitä kuin kirjan esimerkkejä.
VastaaPoistaKokeilin kansainvälisen opiskelijaryhmän kanssa toiminnallista piirtämistä (oman tilan piirtäminen - my personal space). Taustalla oli opiskelijoiden omaa valitsemaa musiikkia. Tehtävän puolessavälissä annoin ohjeet että nyt on aika kehittää toisten opiskelijoiden omaa tilaa.... Tehtävä toimi hyvin. Alussa oli vähän epävarmuutta, mutta maalaaminen lähti käyntiin sujuvasti. Tässä linkki muutamiin kuviin (kuvat otettu opiskelijoiden luvalla): http://urly.fi/jlE
VastaaPoistaKokeilin Ilorannassa toteutettua taideterapiamallia, eli ”oman tilan maalaamista” ja mitä kaikkea siihen liittyy. Tein tämän peruskoulupohjaisten syksyllä opintonsa aloittaneiden nuorten kanssa. Samalla harjoittelin tekemään i-badilla sarjakuvaa.
VastaaPoistaTässä linkki sarjakuvaani toteutuksesta
http://1drv.ms/1HjdGM7
Sovelsin ekalta jaksolta erilaisia oppimistyylejä asiakaspalvelun perusteisiin kun pohdimme erilaisia asiakkaita. Pidimme tunnin tanssistuidossa. Ryhmä teki testin, meni oman tyylinsä mukaiseen paikkaan lattialla (tein samalla tavalla maalanrinteipillä lohkot) ja tämän jälkeen ryhmässä mietti, miten tunnistaa "omatyylisen" asiakkaan ja miten häntä voitaisiin palvella ja osa ryhmistä teki vielä "myyntiesittelyn "omantyyppiselle asiakkaalle (kertoen/näytellen). En kokenut oivallusta suurena, vaan kivana pienenä juttuna viedä aiemmin perinteisessä luokkahuoneessa tehtyä juttua vähän ulos normiluokkahuoneesta ja vähän toiminnallisemmaksi.