keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Henkiseen kasvuun liittyvien kirjojen takakannet

tärkeät kirjat Henkisen kasvu -teeman alta

15 kommenttia:

  1. Awaraness, by Anthony De Mello. I read this book in English (suomeksi Havahtuminen). In his book, Anthony tries to explain the best way what 'Awareness' is all about. He believes it is something that you need to experience yourself, by stopping and seeing the surroundings around you. To truly stop and evaluate everything around you. The idea is to get rid of all the attachments and influences, and truly to experience the truth about life - to get another perspective on what we are. 'When you are ready to lose your life, you live it', he explains. When you become 'free of all the attachments' that is when you are truly free and will be able to experience the life within. Great book, but you will need to have some time to re-evaluate the thoughts written by Anthony.

    VastaaPoista
  2. Minä, Zlatan Ibrahimovic - David Lagercrantz WSOY

    Mukaansatempaava tarina Zlatanista Malmön ankeista lapsuuden oloista jalkapallon huipulle. Kirja valottaa hienosti jalkapallon taustoja Zlatanin näkökulmasta ja kirjassa vilahtaa moni muukin jalkapallon suurnimi niin jalkapalloilijoita kuin valmentajiakin. Mielenkiintoista on myös kuulla suurseurojen taustoista juttuja näkökulmasta, joka tulee sisältäpäin.

    Valmennuksen ja opetuksen kannalla kirja on hyödyllinen lukupaketti kahdella tapaa. Zlatan on huippuesimerkki periksi antamattomuudesta ja omien unelmien eteen työskentelystä. Opettajan ja valmentajan kannalta voi myös miettiä miten hankalista olosuhteista lähteviä ja monille hieman haastavia persoonia pystyy ohjaamaan, kannustamaan ja valmentamaan.

    Suosittelen kirjaa varsinkin jos urheilumaailma kiinnostaa vähänkin.

    VastaaPoista
  3. Tracy Brian. Menestys ja onnellinen elämä
    Kirja kertoo niistä keinoista, joilla voidaan saavuttaa omia haaveita ja päämääriä. Kirjan parhaimpana antina oli ihmisen vastuu omista teoistaan, ajatuksistaan ja tunteistaan. Jokainen voi vaikuttaa elämänsä osa-alueisiin perehtymällä niihin, miettimällä mitä muutoksia niihin kaipaa, asettamalla tavoitteita ja tekemällä sen eteen töitä.
    Vastaavanlaisia teoksia olen lukenut muutaman aiemminkin, mutta tämän ero muihin lukemiini teoksiin oli nimenomaan vastuunotto itsestä ja tietoisuus siitä että muutoksen eteen pitää tehdä töitä.

    Opetukseen kirja toi muistutuksen myös opettajan vastuusta säilyttää/ vahvistaa opiskelijan omanarvontuntoa ja itsetuntoa ja uskoa omiin kykyihinsä.

    VastaaPoista
  4. Erich Fromm, The Art of Loving. Read this book also in English. Short and easy book to read, written by psychologist and social philosopher. The main concept that Fromm tries to explain in his book is about learning the way to care oneself, take responsibility for oneself, respect oneself and know oneself. This is quite similar idea as what Anthony De Mello explains in his book about Awareness. In order to understand others, one must first learn about him / herself. Teacher may use this philosophy to find ways to bring care, responsibility, respect and knowledge within his or her group of students or as a group counselor. Easier book to read than Awareness, by Mello.

    VastaaPoista
  5. Temperamentti, stressi ja elämänhallinta. Liisa Keltikangas-Järvinen, WSOY 2008.

    Temperamentti on yksilön toimintatyyli tai tapa toimia. Esim. se, miten helposti ihminen ärsyyntyy jossain tilanteessa on temperamenttia tai se, miten suhtautuu uusiin tilanteisiin (kokeeko ne stressaavina vai hienoina mahdollisuuksina). Temperamentin muodostumisella on biologinen pohja. Siihen vaikuttaa autonomisen hermoston toiminta ja aktiivisuus sekä aivojen välittäjäaineiden taso ja aktiivisuus. Tunnetuimman ja tutkituimman temperamenttiteorian Cloningerin teorian mukaan temperamentti muodostuu kolmesta pääpiirteestä ja niihin liittyvistä aivojen välittäjäaineista. Dopamiini vaikuttaa elämyshakuisuuteen, serotoniini riskin välttämiseen ja noradrenaliini palkintoriippuvaisuuteen eli sosiaalisuuteen, jossa palkinto tulee sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja muiden antamasta hyväksynnästä. Yksilölliset erot aivojen välittäjäaineissa selittävät siten osaksi ihmisten synnynnäisiä temperamenttieroja.

    Ympäröivä yhteiskunta arvottaa tiettyjä temperamenttipiirteitä hyvinä (sosiaalisuus, aktiivisuus), kun taas tiettyjen piirteiden toinen ääripää (matala aktiivisuus, matala sopeutuvuus) johtaa vaikeuksiin nopeiden muutosten koulu- ja työmaailmassa, jossa muutosten määrä on alkanut tarkoittaa kehitystä ja edistystä. Kuitenkaan temperamenttipiirteissä ei ole kyse henkilön älykkyydestä tai lahjakkuudesta. Todella pelottava oli kirjan esimerkki tutkimuksesta, jossa vertailtiin temperamenttipiirteiden vaikutusta lapsen tulevaan menestykseen koulussa ja aikuisena Kiinassa ja Yhdysvalloissa. Kiinassa syntyvälle ujolle lapselle on tarjolla tie hyvään itseluottamukseen ja menestykseen, kun taas ujo lapsi Yhdysvalloissa päätyy todennäköisimmin huonoon itseluottamukseen ja heikkoon menestykseen. Ympäröivät yhteiskunnat hyvin erilaisine odotuksineen vaikuttavat siis suuresti lapsen saamaan palautteeseen ja siten kehitykseen. Vaikka temperamentti ei suoraan ratkaise sitä, miten ihminen toimii kussakin tilanteessa, koska toimintatavat ovat yhtä paljon myös opittuja ja niissä on aina mukana myös päätöksentekoa ja omia ratkaisuja, niin pienellä lapsellahan näitä opittuja ns. hyviä ja odotettuja toimintatapoja ei vielä kauheasti ole. On melko luonnollista, että itseluottamus ei voi kehittyä kovin vahvaksi jos jatkuvasti saat ympäriltäsi kuulla, että et ole odotetun kaltainen.

    Valitsin tämän kirjan luettavaksi, koska se oli ainoa luettelon kirjoista, joka oli heti saatavilla. Alkuodotuksia ei siis paljon ollut, mutta teos osoittautuikin erittäin mielenkiintoiseksi. Oma ymmärrykseni siitä, miksi me toimimme niin eri tavoilla ja miten erilaiset asiat meitä kutakin palkitsevat lisääntyi suuresti ja paitsi, että ymmärrän nyt paremmin muita, niin ymmärrän paremmin myös omia toimintatapojani. Teos antoi myös vinkkejä ymmärtää sitä, mistä vauvojen ja lapsien ns. `helppous` tai `vaikeus` johtuu. Suosittelen.

    VastaaPoista
  6. Sen teet mihin uskot, Peale Norman Vincent (2009)

    Ei ollut helppoa löytää kiinnostavaa kirjaa ”Henkinen kasvu” –otsikon alta. Olen skeptinen tämän genren kirjoja kohtaan, enkä ole koskaan erityisemmin innostunut niiden lukemisesta. Rohkeasti kuitenkin päätin tarttua ymmärtääkseni jonkinlaiseen 300-sivuiseen klassikkokirjaan, joka ”voi muuttaa sinunkin elämääsi”.

    Kirja ei valitettavasti vakuuttanut. Pääosin häiritsi se, että kirja oli täynnä sinänsä hyviä tavoitteita hyvälle elämälle, mutta se ei kuitenkaan tarjonnut keinoja niihin pääsemiseksi. Oikeastaan ne tavoitteetkin oli aikalailla yksinkertaistettuja elämänohjeita: kestä vaikeudet myönteisessä hengessä, uskalla ottaa riskejä, älä luovuta, hyväksy ongelmat osaksi elämää – älä takerru niihin, vapaudu kiireestä, opettele tyyneyttä, ole avoimella mielellä tms.

    En usko väitteeseen, että ”pystyt kaikkeen mihin uskot pystyväsi”. Mikään ei ole niin yksinkertaista, mutta kirja toisti sitä mantraa paneutumatta syvällisemmin ihmiseen psykofyysissosiaalisena olentona ja väritti sitä runsailla esimerkeillä huipputuloksia saavuttaneista urheilijoista ja liikemiehistä. Pystyvyyden tunne on toki tärkeä matkalla kohti omia tavoitteita mutta valitettavasti se ei riitä. Erityisen paljon minua häiritsi toistuvat kommentit Jumalan johdatuksesta ja rukouksen voimasta. Oikeastaan koko kirja kiteytyy tähän lauseeseen: ” Jumalan avulla ja oman asenteen ansiosta mahdoton voidaan muuttaa mahdolliseksi”. Mietin monta kertaa, että mistä niin lukenut mies (tiimiakatemian kirjaluettelon laatija) sai niin monta kolahdusta?

    Kirjan paras kohta oli kirjassa esitetty Virginia Brasierin runo ”Time of the Mad Atom”:
    On nopsasti puettu, lehti puoliksi luettu.
    Juoksuennätys lyöty, lounas hetkessä syöty.
    Aika kiireisen retken – lento kestää vain hetken.
    Sitten aivojen työ ja uneton yö. Ja kun kaikki on
    loppu, tämä hirveä hoppu ja kaamea luisto,
    elämästä on jäljellä hailakka muisto.

    VastaaPoista
  7. Luin kolme kirjaa mindfullnesistä.

    Sarah Silverton: Mindfullness, tietoisen läsnäolon läpimurto
    Kevyt, kiva ja helposti luettava yleiskirja mindfullnesistä. Käsittelee aihetta monipuolisesti (yleisesittely, harjoituksia, apua stressiin ja ahditukseen, ihmissuhteisiin ja sairauksiin). Opin perusasiat mindfullnesistä. Kiva kirja iltalukemiseksi.

    - Christopher Willard: lapsen ja nuoren mieli. Mindfullness-harjoituksia mielen kehittämiseen, rauhoittamiseen ja tasapainoon. Hieman raskaampi kirja, jossa kerrotaan meditaation merkityksestä ja syistä miksi kannattaa kokeilla lapsille. Kirjassa on monipuolisesti erilaisia harjoituksia mm. aisteille ja hengitykseen. Kirja kertoo paljon tarinoita meditaation hyödyistä lapsille. Osa harjoituksista ja niiden kieli tuntuu mielestäni liian vaikealle, varsinkin jos soveltaisi nuoriin.

    - Peter Fowelin: mindfullness luokkahuoneessa. Vähän samantyyppinen kirja kuin edellinenkin. Tässä kirjassa painopiste on kuitenkin enemmän stressissä, sen syissä ja tavoissa poistaa stressiä. Harjoituksissa mietitään luokkahuoneessa mistä stressiä syntyy ja miten sitä voidaan poistaa. Harjoitukset on kivasti jaettu eri-ikäisille lapsille/nuorille. Nämä harjoitukset lyhyempiä kuin edellisessä kirjassa eli mielestäni helpommin toteutettavissa. Kirjassa annetaan myös vinkkejä, mitä tehdä ennen harjoituksia.

    Pidin opeopintojen yhteiskehittämisen työpajamme (aiheena open hyvinvointi) lyhyen alustuksen mindfullnesistä (josta en tiennyt aiemmin paljon mitään), koko ryhmälle harjoituksen mukaellen Willardin kirjan sivua 114 sekä oman version aistimeditaatiosta mehun juomiseen. Pelotti hirveästi mutta selvisin.

    Pidin kirjoista, mutta vielä en uskalla kokeilla juttuja omaan opetukseen. Annan ajatusten hautua ja toivon, että keksisin jonkun hieman kevyemmän tavan toteuttaa esim. ryhmänohjaustunnilla.

    VastaaPoista
  8. Katseleminen – Anthony de Melo –Johnny Kniga 2010

    Kirja pohjautuu Anthony de Melon opetuspuheisiin jesuiittaretriittiohjaajien koulutuksessa. Tämä ignatiaaninen riitti on pisimmillään kuukauden mittainen ohjattu kristilllinen mietiskely, kirjassa tosin viitataan muihinkin uskonnollisiin perinteisiin. Jesuiitoista on historian valossa monenlaisia kertomuksia, tämä kirja antaa jesuiittojen opista aika säyseän kuvan.

    Kirjan keskeisiä teemoja on hiljentyminen sekä päästäminen irti vääristä kiintymyksistä. Kirjan näkökannan mukaan se ainoa oikea kiintymys on kiintymys Jumalaan. Keskeisenä kirja pitää myös aidon henkilökohtaisen kutsumuksen löytämistä.
    Asiat mitä Katollisesta kirkon historiasta ja jesuiitoista on muissa yhteyksissä kuullut, tekevät mielenkiintoiseksi tällaisen kurkistuksen kulissien taakse.

    Vaikka kirjasta kolme pistettä arvioissa tuleekin, ei se kuitenkaan omalta osaltani nosta mitään erityisiä tunteita.

    VastaaPoista
  9. Aidosti Viisas – Stefan Einhorn ,Otava 2010

    Itse lääketieteen parissa elämän työtään tehnyt professori Stefan Einhorn pohtii kirjassa viisauden käsitettä. Ehkä heti kirjan alussa mainittu Talmudista lainattu teksti:” Ihminen on viisas niin kauan kuin hän etsii viisautta; kun hän luulee löytäneensä sen, hänestä tulee narri” kuvailee paraiten pohdinnan keskeisempää tulosta. Viisaus ei ole sama asia kuin tieto. Viisaaksi ihmiseksi Einhorn määrittelee sellaisen joka kykenee yhdistämään tietämyksen, kokemuksien sekä loogisen ja intuitiivisen ajattelun, ja näiden perusteella tekee optimaalisia ratkaisuja.

    Kirjan mukaan omaa menestystä ja itsekkäitä motiiveja suosivat eivät pääse viisauteen. Jos henkilöllä on taustallaan voimakas ideologia, se muokkaa ajattelua ja toimintaa niin, että viisauteen on hankala päästä. Ne jotka työskentelevät ennakkoluulottomasti ja käytännön läheisesti yhteistä hyvää tavoitellen saavuttavat viisauden helpoiten.

    Einhornin mukaan viisauden saavuttamista voivat rajoittaa myös mm. ennakkoluulot, nöyryyden puute, heikko itsetunto, kyvyttömyys viedä viisautta toimintaan, kyvyttömyys oppia prosessin aikana tai pahimmillaan fanaattisuus oman mielipiteen suhteen.

    Omaa viisautta voi kehittää etsimällä ympärilleen henkiöitä joilta voi oppia, eli valita seuransa, kehittämällä kuuntelemisen taitoaan ja empatiakykyään, hyödyntämällä palautetta ja kyseenalaistamalla omat mielipiteensä. Toisaalta yksinolo ja meditaatio saattavat edistää viisauden tavoitetta. Monesti myös kriisit kehittävät ihmistä.

    Itse pidän kirjaa erittäin hyvänä pohdintana, koin sen myös omalle kohdalleni ajankohtaiseksi. ValoOpe-koulutus ja lukuisat siihen liittyen lukemani erilaiset kirjat ovat saaneet pohtimaan omaa tilannettani ja ajatteluani eri kannoilta. Tämä oli siihen hyvä täydennys, yllättävää että kirja arvioissa oli 2 pisteen eikä 3 pisteen opus.

    VastaaPoista

  10. Linan uusi elämä, dokumentti Outhouse Media, 2014. (1 p)
    (YleAreena, http://areena.yle.fi/tv/2277786 poistuu 21.10.2015)


    29-vuotias Lina kaatuu kotitalonsa portaissa ja lyö päänsä. Kun hän herää muutaman päivän kestävästä koomasta, hän ei pysty puhumaan eikä kävelemään. Neljä vuotta myöhemmin hän osallistuu maratoniin. Dokumenttielokuva kertoo poikkeuksellisen vahvasta tahdonvoimasta ja toiveesta elää terveenä mahdollisimman normaalia elämää.

    Nuoren naisen aivojen vaurio johtaa afasiaan, hänellä on vaikeuksia ymmärtää ja tuottaa puhuttua ja kirjoitettua kieltä. Lina joutuu myös opettelemaan uudestaan kävelemään, syömään, käymään suihkussa. Hänen äitinsä mukaan hän “syntyi” uudelleen ja eli uudestaan lapsen kehitysvaiheet läpi muutaman vuoden aikana. Linalla meni esimerkiksi puoli vuotta aakkosten opetteluun.

    Mielestäni video sopii hyvin henkinen kasvu-teeman alle: tahdonvoiman avulla voi saavuttaa erittäin paljon. Kiinnostavan tästä tarinasta tekee Linan vahva halu ja ponnistukset kohti normaalia elämää. Asenteen ja motivaation merkitys tulee elokuvassa konkreettisella tavalla esille. Lääkäreiden mukaan Lina voisi jäädä eläkkeelle, mutta koska hän on osoittanut poikkeuksellisen vahvaa tahdonvoimaa ja paranemisprosessi on edennyt paremmin kuin kukaan olisi uskonut, he suosittelevat Linalle edelleen kuntoutuksen jatkamista eläkkeen sijasta.

    Linan motivaation taustalla on halu tehdä joskus tulevaisuudessa mielekästä työtä. Vaikka hän pitää sitä jossain määrin saavuttamattomana haaveena ja suree paljon ns. edellisen elämän menestyksiä kuten omaa sisustusalan yritystä, hän jatkaa ponnisteluja ja yrittää kuntoutua parhaansa mukaan. Maratonkin on hänelle vain välietappii matkalla terveeseen elämään - hän ei olisi kuulemma koskaan juossut sitä terveenä.

    Jäin miettimään sitä, mistä ihmiset saavat tahdonvoimaa omiin ponnisteluihin ja sitä, miksi toinen jaksaa ja toinen ei. Kyseisen nuoren naisen tarina voi mielestäni ainakin toimia hyvänä esimerkkinä opiskelijoille kun käsitellään seuraavia teemoja: motivaatio, asenne, itsensä johtaminen.

    VastaaPoista
  11. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja
    vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Toivakka S. & Maasola M. PS Kustannus (2011) 3 p

    Kahden viestinnän ammattilaisen kirjoittama teos tarjoaa ohjaustehtävissä toimiville käytännön työkaluja ja teoriaa ohjattavien itsetuntemuksen kasvattamiseen ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Teoksen harjoituksia, joita on 114, voi soveltaa monissa ryhmissä ja eri-ikäisten kanssa.

    Oppimiskokonaisuudet pohjautuvat Kolben kokemuksellisen oppimisen teoriaan ja harjoituksissa sovelletaan yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä sekä draamaa. Teoksessa on harjoituksia seuraavista aihepiireistä: tutustuminen, itsetuntemus, kehollisuus, vuorovaikutustaidot, mielikuvat ja rentoutuminen, palaute ja itsearviointi. Teoksen kirjoittajat korostavat, että itsetunto kehittyy vuorovaikutustaitojen kasvaessa, itsetuntemuksen teemojen käsiteltäessä, havainnoinnin, reflektoinnin ja palautteen aikana. Teemojen käsittely vahvistaa minuutta, mikä on tärkeää eri-ikäisille ihmisille ja erityisesti nuorille.

    Kirjassa myös käsiteltiin ohjaajan roolin merkitystä ja harjoituksissa on vinkkejä miten ohjaaja voi edistää luottamuksen rakentumista ja harjoitusten soveltuvuutta eri ryhmiin. Esimerkiksi vuorovaikutuksen havainnoinnin aikana tai omien tunteiden ja heikkouksien käsittelyn aikana liikutaan herkällä alueella, lähellä persoonaa, jolloin ohjaajalla on iso vastuu siitä, miten asioita käsitellään.

    Kirja on mielestäni hyvä perusteos ja sen kahlaaminen auttoi hahmottamaan erilaisten menetelmien kirjoa valaisten niiden taustalla olevia teorioita. Erityisesti aloittaville ohjaajille suosittelen tätä kirjaa irrallisten harjoitusten keräämisen lisäksi. Useat kirjassa esitetyt harjoitukset soveltuvat moniin ryhmiin ja eri aloille opetuksen tueksi esimerkiksi edistämään ryhmäytymistä ja palautteenantoa. Osa harjoituksista tukee sellaisten teemojen käsittelyä opetuksessa kuten elämänhallinta, ammatillinen kasvu, viestintä, uravalinta.

    Otin muutamia harjoituksia talteen omaa työtäni varten valmentavassa koulutuksessa ja samalla huomasin, että tiettyjen menetelmien käyttö tuntuu myös enemmän omalta jutulta kuin toisten. Oivalsin, että minun olisi hyvä kehittää tiettyä puolia itsessäni ennen kuin voin luontevasti käyttää esimerkiksi kehollisuuteen ja mietiskelyyn liittyviä harjoituksia. Kirja siis sopii mielestäni henkisen kasvun kirjojen joukkoon, vaikka Tiimiakatemian luettelossa se on kohdassa Oppimisen käsikirjat.

    VastaaPoista
  12. Tunteella- Voimaa tekemiseen Jarkko Rantanen (Talentus 2013)

    Kirjanvalintaani vaikutti olennaisesti 3 pisteen pisteytysarvio, kirjan nimi ei olisi välttämättä houkutellut lukemaan. Sisältö sen sijaan olikin sitä kiinnostavampaa, joskin jotta kirja on saatu puristettua 350 sivuun, on fontti niin pientä, että silmiin sattuu.

    Kirjassa käydään aluksi läpi tunteiden määritelmiä ja jakoja. Kirjassa myös tuodaan esille, että päätökset tehdään pääsääntöisesti pohjautuen tunteisiin ja sitten niitä perustellaan ns. järkisyillä. Siinä jo riittävästi syytä miksi selvittää itselleen kuinka tunteet vaikuttavat.

    On myös positiivista ja mukavaa lukea, että positiiviset tunteet saavat ainakin pitkällä aikavälillä parhaat tulokset, vaikka esimerkiksi viha tilapäisesti energiaa lisää ja saa tekemään nopeita tosin pinnalliseen jäsentelyyn perustuvia päätöksiä. Positiivisuus kuitenkin suuntaa katseen tulevaisuuteen ja uusiin mahdollisuuksiin ja saa rohkeammin pyrkimään tavoitteisiin. Esim. innostuneena päätöksenteko on tehokasta, suorituskyky paranee ja se tarttuu. Negatiivisten tunteiden aiheuttajista lähinnä pyritään eroon.

    Kirja avaa mielenkiintoisella tavalla maailman tunteiden mahdollisuuksiin ja uhkiin. Yhteenveto-osiot antavat tiivistetysti hyviä vinkkejä kustakin käsitellystä tunteesta. Jos tiedostaa ja osaa oppii edes hieman lisää tunteiden käsittelystä ja niiden vaikutuksesta avaa se uusia mahdollisuuksia niin työelämässä kuin siviilissäkin. Itselleni kirjasta sain taas uutta uskoa innostamisen ja positiivisuuden merkityksestä valmennuksessa, johtamisessa ja opetusmaailmassa.

    VastaaPoista
  13. Pikku Prinssi - Antoinde De Saint Exupery - 1p

    Vain sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillään.



    Menestys ja onnellinen elämä – Brian Tracy – 2p

    Miten voit saavuttaa unelmasi? Tämän hetkisellä elämäntilanteellasi ei ole merkitystä. Jokaisen täytyy itse määritellä mitä elämässään haluaa. Tärkein matka on matka omaan sisimpään, jota kukaan ei voi toisen puolesta tehdä. Kirjassa ei esitellä mitään uutta, vaan opetetaan ottamaan käyttöön omat kyvyt, joita jokaisen sisimmässä piilee.

    Menestyksen seitsemän osatekijää ovat mielenrauha, terveys ja tarmokkuus, ystävyys- ja rakkaussuhteet, taloudellinen vapaus, tavoitteet ja ihanteet, itsetuntemus ja itsensä toteuttaminen.

    Kirjassa puhutaan paljon alitajunnan vahvasta voimasta, ja siitä miten se heijastuu kaikkeen ulkoiseen tekemiseemme ja maailmaamme. Alitajunnan merkityksen ymmärtäminen auttaa siinä prosessissa, miten pystymme muuttamaan ajatteluamme ja sitä kautta käyttäytymistämme ja elämämme kulkua.



    Sydämeni neuvoja – Dalai Lama – 2p

    Kärsimyksen todellisuuden pohtiminen ei johda koskaan pessimismiin tai epätoivoon. Se johtaa meidät sen sijaan löytämään onnettomuutemme perimmäiset syyt, halun, vihan ja tietämättömyyden ja vapautumaan niistä. Tietämättömyys on kahden muun mielen myrkyn alkusyy. Kun se katoaa, halu ja viha menettävät perustansa ja kärsimyksen lähde kuivuu. Tästä seuraa välittömän epäitsekäs onnellisuus, joka ei ole enää kielteisten tunteiden armoilla.

    Kirja sisältää yksinkertaisia neuvoja onnellisuuden lisäämiseksi erilaisille ihmisille ja ihmisryhmille.



    Huolena huolehtiminen – Anna-Liisa Valtavaara – 2p



    Sanana huolehtiminen voi tarkoittaa jotain kielteistä, tai se voi tarkoittaa normaalia hyvää vastuullista elämää. Parhaimmillaan huolehtiminen voi olla myönteinen, jopa välttämätön asia. Monet ihmiset raahaavat kuitenkin mukanaan aivan turhia huolia. Jos huolet jumiuttavat elämän menneisyyteen tai estävät näkemästä tulevaisuudessa positiivisia asioita, kannattaa turhasta huolehtimisesta pyrkiä eroon.

    Kirjassa esitellään erilaisia huolen aiheita sekä huolehtijatyyppejä ja tarjotaan pohdittavaksi runsaasti erilaisia huolehtimiseen liittyviä asioita. (Loppua kohti mukaan sekoitetaan uskonnollisia asioita, jotka olisi hyvin voinut jättää poiskin.)



    Muutos - Tommy Hellsten - 2p

    Muutoksessa pelottaa se, ettei etukäteen saa minkäänlaisia takeita siitä, että on oikealla tiellä. Muutosta ei voi hallita, siihen voi vain osallistua. On oltava sisäinen pakko, joka ajaa maastoon, jossa ei ole jalanjälkiä.

    Kirjassa on ajatuksia ja runoja, joiden tarkoitus on herättää ajatuksia ja ohjata ihmistä kohti ”toista syntyminäänsä”.

    VastaaPoista
  14. Havahtuminen. Anthony de Mello. 2002. Like kustannus. (3 pistettä)

    De Mello pyrkii kirjassaan osoittamaan, että useimmat ihmiset elävät omien odotustensa ja käsityksiensä muodostamassa oravanpyörässä, josta irti pääseminen edellyttää oman tilanteensa tajuamista eli havahtumista, josta kirja on saanut nimensä. Mellon kirjan keskeisintä antia on hänen näkemyksenä niistä asioista ja esteistä, joita itse asetamme onnellisuudemme esteeksi. Sen sijaan kirjan hyvin vahva buddhalaisuuteen melko suoraan viittaava perusvire ei herätä luottamusta. Esimerkiksi de Mellon ”neljä askelta viisauteen” on hyvin lähellä buddhalaisuuden neljää jaloa totuutta. Myös de Mellon näkemystä tästä maailmasta eräänlaisena harhana ja valaistuksen tavoittelu ovat osa buddhalaisuuden ydintä.

    Valmentaminen on ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista. Tämän takia elämän peruskysymyksiin perehtyminen on valmentajalle suorastaan välttämätöntä. De Mellon teos tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omia käsityksiään, mutta kovin syvälliseksi elämäntaito-oppaaksi en uskalla sitä suositella.


    Sovintoon elämän kanssa. Saara Kinnunen. 2014. Perussanoma Oy. (3 pistettä)

    Itsensä ja oman menneisyytensä ymmärtäminen on avain hyvään itsetuntoon ja –tuntemukseen. Elämässään ihminen joutuu kohtaamaan erilaisia haasteita ja vaikeuksia, joihin hän ei aina pysty itse vaikuttamaan. Haavoitumme eri tavoin elämämme aikana. Tämän kirjan tarkoituksena on mm. psykologisen tiedon, psykoterapian käytäntöjen ja raamatullisen sielunhoidon avulla löytää ymmärrystä inhimilliseen kipuun sekä etsiä teitä, joiden avulla ihmisen on mahdollista päästä sovintoon elämänsä kanssa.

    Valmentamisessa on harvoin kysymys pelkästään kliinisestä tiedollisesta valmentamisesta. Hyvä ihmistuntemus ja inhimillisen elämän karikkojen tunteminen on osa ihmisen kokonaisvaltaista kohtaamista. Olennainen kysymys ei usein ole se, mitä on tapahtunut vaan se, miten siitä päästään eteenpäin. Juuri tähän kysymykseen Kinnusen kirja tarjoaa mielenkiintoisia ja rakentavia näkökulmia.


    Saat sen mistä luovut. Elämän paradoksit. Hellsten, T. 2000. Kirjapaja. (2 pistettä)

    Suomessa hyvin tunnetun terapeutin Tommy Hellstenin pääteokseksi tituleerattu kirja käsittelee elämän paradokseja, jotka ovat avain muutokseen. Kirja perustuu ennen kaikkea kirjoittajan omaan kokemukseen muutoksesta, jonka hän on läpikäynyt sekä kokemuksiin, jotka liittyvät hänen työskentelyynsä muiden ihmisten muutosprosessien kanssa. Kirjan kantavana teemana ovat paradoksit: saat sen, mistä luovut. Paradoksien avulla Hellsten läpikäy mm. vahvuuteen, turvallisuuteen ja ihmissuhteisiin liittyviä teemoja.

    Valmentamiseen liittyvät olennaisena osana päämäärät. Pelkkä päämäärien tiedostaminen ei kuitenkaan yksin riitä vaan on ymmärrettävä, mitä kautta halutut päämäärät voidaan saavuttaa. Hellstenin kirja antaa paljon ajateltavaa liittyen niihin tavoitteisiin, joita lähes jokainen ihminen elämässään tavoittelee.

    VastaaPoista
  15. Luin Paulo Coelhon kirjoittaman kirjan ”Pyhiinvaellus”(1987). Kirja perustuu
    hänen omiin kokemuksiinsa ja mitä hän koki omalla vaelluksellaan Santiago de Compostelaan. Hän lähti etsimään omaa miekkaansa, joka tässä kirjassa edustaa korkeaa tietoisuutta maailmasta ja jumaluudesta.

    Paulo Coelhon oman maailmankatsomuksen perustana on kristinusko, joka
    laajenee "Perinteen" opetuksiin. Perinteen tie sisältää magiaa, joka ei varmastikaan ole
    katolisessa kirkossa sallittua. Tämä Perinne kuitenkin tukee katolista
    uskoa ja se ilmenee uskon harjoittamisena syvemmällä tasolla. Kirjassa
    esiintyvät opetukset ovat järkeenkäypiä ja koskevatkin elämää yleisesti.

    VastaaPoista